
Aparat zapłonowy do samochodu
Rozdzielacz zapłonu dla
Rozdzielacz zapłonu: przydatne informacje
Awarie rozdzielacza zapłonu
- defekty obudowy rozdzielacza;
- zanieczyszczenie osłony rozdzielacza;
- zużyte styki węglowe;
- zużyty lub zepsuty wirnik rozdzielacza
- utlenienie styków rozdzielacza;
- zblokowanie łożyska mechanizmu automatycznego wyprzedzenia;
- uszkodzenie czujnika Halla (w rozdzielaczu bezstykowym)
- zakończenie żywotności rozdzielacza.
Oznaki awarii rozdzielacza zapłonu
- układ zapłonowy nie odpowiada;
- silnik uruchamia się z trudem;
- wskaźniki oporu kabla zapłonowego są wyższe niż norma;
- stukanie silnika na biegu jałowym;
- tłumik wydechu wydaje głośne trzaski;
- zwiększone spalanie paliwa.
Powody awarii rozdzielacza zapłonu
- część była używana po zakończeniu jej żywotności;
- dostanie się oleju i wilgoci do części;
- stosowanie niskiej jakości paliwa;
- wymiana świec zapłonowych została wykonana z opóźnieniem;
- uszkodzenie cewki;
- końcówki rozdzielacza zostały podłączone w nieodpowiedniej sekwencji;
- moc cewki zapłonowej mocno spadła;
- blokada zabezpieczająca wirnika rozdzielacza przestała działać.
Diagnostyka
Wartość oporu to główny wskaźnik serwisowania rozdzielacza zapłonu. Jego pomiar wykonywany jest przez podłączenie omometru do styków. Rozdzielacz działa prawidłowo jeśli wartości są następujące:
- pomiędzy stykiem G i masą – 20-31 kOhma;
- między stykami A i B – 0,49-0,73 kOhma.
Indywidualne wskaźniki oporu wyszczególnione są w dokumentacji technicznej danego pojazdu. Planowa diagnostyka rozdzielcza wykonywana jest wraz ze sprawdzeniem wszystkich systemów co 30000 kilometrów jazdy.
Naprawa rozdzielacza zapłonu
Naprawa rozdzielacza zapłonu wykonywana jest tylko przez specjalistów na stacji serwisowej. Dzieje się tak ponieważ część posiada czułe czujniki, których uszkodzenie może spowodować całkowite uszkodzenie układu zapłonowego.
Jeżeli na osłonie rozdzielacza znajdują się uszkodzenia, powinien on zostać wymieniony. Jeżeli styk węglowy wypadnie podczas zdejmowania osłony rozdzielacza, należy dokonać wymiany węgla i sprężyny. Możliwa jest również wymiana jedynie uszkodzonych części, spełniając te dwa warunki:
- sprawdzenie kompatybilności;
- sprawdzenie oporu rozdzielacza.
Wymiana rozdzielacza zapłonu
Rozdzielacz zapłonu musi zostać wymieniony natychmiast po wykryciu uszkodzenia krytycznego, lub po zakończeniu okresu roboczego.
Ażeby zdemontować rozdzielacz należy zdjąć wirnik, w celu odłączenia mocowań cewki i jej przewodów, a także odłączyć kondensator. Ta czynność jest dość skomplikowana i zajmuje dużo czasu. Konieczne jest oznaczenie sekwencji i par połączeń styków. Podłączenie nieprawidłowych par przewodów może prowadzić do uszkodzenia całego układu zapłonowego.