
Amortyzator dla samochód
Amortyzator dla
Amortyzator: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarię amortyzatora
Stan techniczny amortyzatora powinno się sprawdzać po każdokrotnym przejechaniu 20 000 kilometrów. Na samym początku należy sprawdzić stan części. Jeśli zdiagnozuje się ślady oleju lub korozji, należy wymienić amortyzator. Sprawdź także opony w swoim samochodzie (można zdiagnozować ślady ich nierównomiernego zużycia). Najczęściej element ten jest poddawany przeglądowi pod kątem kołysania się przedniej lub tylnej części auta. Jeśli po usunięciu obciążenia pojazd posiada więcej niż jeden cykl kołysania, można stwierdzić nieprawidłowa prace amortyzatorów. W celu bardziej szczegółowego przeglądu najlepiej jest zgłosić się do specjalistów ze stacji serwisowej.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki amortyzatora:
- zwiększonej drodze hamowania;
- pogorszonej sterowności;
- niespotykanych dotąd dźwięków podczas jazdy;
- kołysania się nadwozia auta;
- zmniejszonym komforcie w przedziale pasażerskim;
- nierównomiernym lub przyspieszonym zużywaniu się opon.
Przyczyny awarii amortyzatora
Najczęściej awaria amortyzatora polega na uszkodzonej uszczelce olejowej lub tulei. Jest to spowodowane przez ich kiepską jakość lub nieprawidłowe użytkowanie. Uszkodzenia mechaniczne tłoczyska oraz jego nawierzchni może być spowodowane przez nieprawidłowy montaż amortyzatora. Tak więc, na przykład, przyczyną zerwania gwintu górnej części tłoczyska jest korzystanie z pneumatycznego klucza udarowego, co jest surowo zakazane. Także z powodu nieprawidłowego montażu amortyzator może ulec zablokowaniu: tłoczysko ulega odkształceniu i zakleszczeniu się w swojej prowadnicy. Z tego powodu montaż części wymaga przestrzegania ściśle określonych zasad i korzystanie z odpowiednich w tym celu narzędzi.
W czasie pracy amortyzatory są wystawione na wysokie obciążenia; z tego powodu wymagają one okresowej konserwacji. Jeśli nie zwraca się szczególnej uwagi na terminowa wymianę osłon przeciwpyłowych, amortyzatory utracą swoją szczelność i będą wystawione na ścieranie się poprzez działanie brudu i rdzy.
Naprawa amortyzatorów
W przypadku awarii amortyzatorów należy zgłosić się na stację serwisową, gdzie specjaliści pomogą Tobie w:
- wymianie uszczelek, podkładek, zardzewiałych lub wygiętych tłoków;
- usunięciu wycieku;
- wyeliminowaniu braku azotu w amortyzatorze;
- wymianie cieczy roboczej;
- diagnostyce amortyzatora na dwuprędkościowym stanowisku pomiarowym;
- odświeżeniu tłoków przy pomocy napylania i polimerów.
Wymiana amortyzatorów
W przypadku normalnej pracy amortyzatorów powinny być one wymienione raz na 3 lub 4 lata, a w przypadku jazdy w szkodliwym środowisku – po każdokrotnym przejechaniu 40 000 – 50 000 kilometrów. Aby uniknąć poślizgów, amortyzatory powinny być wymieniane w tym samym czasie na jednej osi samochodu. Aby wymienić amortyzator, należy postępować zgodnie z następującymi krokami:
- zdemontować koło, a następnie przewody hamulcowe bez ich odłączania od zaciskaczy (w przeciwnym razie niezbędne będzie usunięcie płynu);
- poluzować górne mocowania sprężyny amortyzatora;
- odkręcić dolne nakrętki mocujące element;
- ścisnąć ostrożnie i równomiernie sprężynę przy pomocy narzędzi służącym jej wyciągnięciu;
- zamontować nowy element;
- postępować zgodnie z powyższymi krokami, lecz w odwrotnej kolejności.
- upewnić się, że sprężyna nie posiada jakichkolwiek pęknięć.