
Akumulator dla samochód
Akumulator dla
Akumulator: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę akumulatora
Diagnostyka akumulatora zaczyna się od wizualnej inspekcji. Do tego celu, musisz otworzyć dostęp do jego wewnętrznej części, gdzie są umiejscowione płyty. Żeby to zrobić, wystarczy, że usuniesz specjalny korek na górnej pokrywie. Zacznij od oszacowania koloru płynu elektrolitowego. Płyn musi być czysty. Jeśli jest ciemny lub zabarwiony na czerwono, to wskazuje, że płyty akumulatora zniszczyły się. Takie urządzenie wymaga wymiany. Następnie, sprawdź, czy ilość płynu elektrolitowego w urządzeniu jest wystarczająca: wszystkie płyty akumulatora muszą być w pełni przykryte płynem. Jeśli poziom płynu jest niewystarczający, uzupełnij go.
Następnie, sprawdź poziom naładowania akumulatora. To może być wykonane ciśnieniomierzem lub miernikiem uniwersalnym. Nominalna wartość to 12.5-13V. Górna granica wskazuje, że bateria jest w pełni naładowana, niska granica odpowiada połowie naładowania. Odczyt napięcia naładowanego akumulatora powinien wynosić od 13.5 do 14V. Jeśli jest niższa, to wskazuje, że alternator auta jest wadliwy.
Możesz stwierdzić, że akumulator wymaga diagnostyki przez następujące oznaki:
- problemy z uruchomieniem silnika;
- szybkie rozładowywanie akumulatora;
- zwiększone wibracje akumulatora podczas działania silnika;
- niestabilne działanie rozrusznika i silnika;
- wysoka temperatura na końcówkach.
Jeśli stosujesz się do zasad użytkowania, średni okres przydatności części to 4 lata. Zaleca się sprawdzać stan akumulatora przy każdym przeglądzie.
Przyczyny wad akumulatora
Używanie samochodu z nienaładowanym urządzeniem lub jego długoterminowe magazynowanie powoduje siarczanowanie płyt akumulatora. W takim wypadku, na powierzchni płyt baterii powstają kryształy, które nie są rozpuszczane przez płyn elektrolitowy. To powoduje zmniejszenie się aktywnego obszaru płyt i - w rezultacie - zmniejszenie wydajności akumulatora. Lekceważenie zasad ładowania urządzenia powoduje, że masa aktywna odpada od płyt. Wówczas, może powstać zwarcie.
Ze względu na odsłonięcie na bardzo niskie temperatury, spójność części często jest zachwiana. Wady mogą być zarówno widoczne (puchnięcie i wypaczenie obudowy, powstanie pęknięć), jak i ukryte (powstanie mikropęknięć, które mogą być nierozpoznane wizualnie, ale wpływają na jakość płynu elektrolitowego i działanie baterii).
Niestosowanie się do wymaganego poziomu płynu elektrolitowego i jego gęstości jest przyczyną dużej liczby wad części. Niski poziom płynu powoduje destrukcję płyt, a nadmiernie wysoki poziom prowadzi do wycieku płynu przez otwory wentylacyjne akumulatora. To z kolei przyczynia się do dalszych wad innych części pojazdu. Obecność zanieczyszczeń w płynie elektrolitowym skraca użyteczność części.
Naprawa i wymiana akumulatora
Naprawa akumulatora może być przeprowadzona samodzielnie, jeśli chodzi o uzupełnienie płynu elektrolitowego, zaciśnięcie śrub mocujących, oczyszczenie końcówek. W wypadku siarczanowania, zwarcia lub odwrócenia się biegunów, część musi być wymieniona. Przy przeprowadzaniu wymiany zaleca się zasilić elektryczne wyposażenie samochodu (komputer pokładowy, system nawigacji, radio) inną baterią. Dzięki temu nie musisz resetować ich ustawień po zakończeniu pracy.
Wymiana akumulatora jest przeprowadzana następująco:
- Usuń kluczyk ze stacyjki i otwórz maskę samochodu.
- Rozluźnij nakrętkę śruby końcówki.
- Odłącz przewód z ujemnej końcówki akumulatora.
- Usuń ochronną pokrywę i odłącz przewód od dodatniej końcówki.
- Jeśli zacisk zabezpieczający jest używany do zabezpieczenia akumulatora, usuń go.
- Rozmontuj stary akumulator.
- Zainstaluj nową część.
- Złóż układ ponownie w odwrotnej kolejności.