
Wahacz dla samochód
Wahacz koła dla
Wahacz koła: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarię wahacza zawieszenia niezależnego
Aby dokonać przeglądu wahacza należy skorzystać z lewarka lub podnośnika samochodowego. Na początku usuń przeguby kulowe, a następnie upewnij się, czy wahacz nie opuści się. Może być to sprawdzone przez pionowe kołysanie. W normalnych warunkach wahacz zachowuje się jak sprężyna i powraca do swojej pozycji początkowej. Zwróć także swoją uwagę na gumową tuleję – nie powinna ona się obracać w stosunku do oczek.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki wahacza zawieszenia niezależnego:
- szczeliny w piastach koła;
- zużyte opony;
- wibracje nadwozia samochodu lub kierownicy podczas jazdy;
- niespotykane dotąd dźwięki podczas pokonywania zakrętów oraz jazdy po drogach o kiepskiej nawierzchni;
- zmniejszona moc silnika;
- zwiększone luzy na kierownicy.
Przyczyny awarii wahacza zawieszenia niezależnego
Najczęstszą przyczyną awarii wahacza jest jego odkształcenie. Głównym powodem odkształcenia jest jazda po dziurawych drogach przy zachowaniu dużej prędkości. Także kiepskiej jakości części, które są stosowane po przekroczeniu ich okresu użytkowania, szybko stają się wadliwe.
W czasie jazdy samochodem ma miejsce naturalne zużywanie się gumowych tulei oraz przegubów kulowych zawieszenia, co skutkuje utratą jego kształtu lub całkowitym uszkodzeniem wahacza. Aby uniknąć takich awarii po każdokrotnym przejechaniu 50 000 kilometrów dokonaj diagnostyki elementów zawieszenia.
Wahacze zawieszenia mogą być wykonane ze stali lub lekkich stopów. Elementy metalowe są bardziej podatne na korozję w związku z ingerencją wody w czasie jazdy. Aby zapewnić dłuższe działanie zawieszenia korzystaj z wahaczy wykonanych z lekkich stopów metali.
Wymiana wahacza zawieszenia niezależnego
Aby samodzielnie wymienić wahacz postępuj zgodnie z następującymi zaleceniami:
- zamontuj pod pojazdem wsporniki po podniesieniu jego przy pomocy podnośnika;
- usuń nakrętkę mocującą;
- odłącz wahacz od nadwozia auta;
- odłącz drążek kierowniczy od przegubu kulowego wahacza;
- wyjmij element i zamontuj nowy pomiędzy przegubem kulowym w drążkiem kierowniczym;
- skorzystaj z nowych nakrętek i śrub w celu zamocowania nowego elementu;
- dokręć nakrętki ulokowane pod wahaczem z momentem obrotowym 90 Nm, a następnie przekręć je o 30°– 40°;
- w tylnej części przymocuj śrubę wahacza do nadwozia samochodu poprzez dokręcenie nakrętki (nie dokręcaj jej do końca) ;
- przy pomocy podnośnika podnieś wahacz, aby był ustawiony horyzontalnie pod kątem 80°;
- dokręć nakrętkę zachowując moment obrotowy 60 Nm ;
- opuść samochód i wyciągnij spod niego podnośnik.