
Tłok do samochodu
Tłok silnika dla
Tłok silnika: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę tłoka silnika
Stan części może być oszacowany podczas wszechstronnego badania grupy cylindrowo-tłokowej wykonywanego w serwisie samochodowym. Po pierwsze, używając odpowiedniego wyposażenia, mierzone są kompresja cylindra i wyciek gazu skrzyni korbowej oraz sprawdzana jest szczelność komory spalania. Po tym, jeśli to konieczne, silnik jest demontowany i przeprowadzane jest szacowanie uszkodzenia jego części.
Przy samodzielnym sprawdzaniu, poproś asystenta o uruchomienie silnika, włączenie luźnego biegu i następnie nagłe wciśnięcie pedału gazu. W tym samym czasie, nałóż pusty arkusz papieru na rurę wydechową. Plamy oleju na powierzchni papieru często wskazują na zużycie grupy cylindrowo-tłokowej.
Możesz zauważyć, że tłok wymaga sprawdzenia przez następujące oznaki:
- zwiększyło się zużycie paliwa;
- zmniejszyła się moc silnika;
- niebiesko-szary lub czarny dym wydostaje się z rury wydechowej;
- świece żarowe są pokryte złożami węgla;
- olej jest znaleziony w filtrze powietrza lub w rurze łączącej;
- silnik jest niestabilny na luzie, a dźwignia zmiany biegów wibruje;
- nietypowe dźwięki są słyszalne, kiedy silnik działa, które zwiększają się przy niskich rpm lub pod wpływem obciążeń.
Przyczyny wad tłoka silnika
Każda sytuacja, kiedy procesy trwające w komorze spalania są naruszane, jest niebezpieczna dla tłoka. Na przykład, mieszanka paliwa i powietrza może spalać się dłużej niż zazwyczaj z powodu wad w systemie dostarczania paliwa lub systemie turbosprężarki, lub ze względu na opóźnioną wymianę filtra powietrza. To może być przyczyną topnienia dolnej powierzchni tłoka. Używanie niskooktanowej benzyny powoduje wybuch w silniku, co prowadzi do erozji metalu i jego destrukcji.
Prześwit pomiędzy częścią i cylindrem, nieprawidłowe dopasowanie podczas składania fabrycznego skutkuje przedwczesnym zużyciem brzegu tłoku. Taki sam efekt powstaje przy przegrzewaniu się silnika.
Brak oleju lub zbyt niskie ciśnienie w systemie nawilżania są destrukcyjne dla tłoka: brak warstwy oleju pomiędzy metalowymi powierzchniami prowadzi do ich przegrzania, topnienia i zatoru. Lekceważenie rozkładu wymiany smaru prowokuje zanieczyszczenie przewodów silnika i przyspieszone zużycie ruchomym złączy.
Zużyte, wypaczone lub popękane pierścienie tłoka nie mogą zapewnić niezawodnego uszczelnienia. Gorące gazy wylatują przez utworzone dziury, co prowadzi do spalenia się warstwy oleju na ściankach cylindra. To skutkuje zarysowaniem powierzchni tłoka.
Przedostawanie się obcych ciał to komory spalania prowadzi do mechanicznego uszkodzenia: odprysków, pęknięć i dziur.
Naprawa tłoka silnika
W niektórych przypadkach, metoda pryskania metalu jest używana do odnowienia powierzchni części i jej oryginalnych wymiarów. Po pierwsze, uszkodzone punkty są oczyszczane, po czym pokrywane specjalnym związkiem. Kiedy ten stwardnieje, nadbudowany obszar powinien być uziemiony, a nadmiar wycięty za pomocą freza.
Czasami, żeby zredukować prześwity i ulepszyć szczelność w dopasowaniu części, specjalny pierścień sprężynowy jest instalowany w zużytym rowku tłoka wraz z pierścieniem tłoka.
Wymiana tłoka silnika
Jeśli część nie jest zdatna do naprawy, tłok powinien być wymieniony na nowy. Rozmiar naprawianej części jest zazwyczaj większy niż nominalny, zatem podczas instalacji, części przechodzą toczenie. W większości przypadków, piłowanie i szlifowanie cylindra jest także wymagane. Wymiana tłoka powinna być przeprowadzana jedynie w serwisie samochodowym.