
Wałek rozrządu do samochodu
Wał rozrządu dla
Wał rozrządu: przydatne informacje
Awarie wałka rozrządu
- zużycie i zadziory na wałku;
- defekty koła pasowego wałka rozrządu;
- przemieszczenie paska napędowego;
- zużycie szyjki wspornika wałka;
- wygięcie wałka;
- wyrobienie rowka spustowego, lub łożysk;
- zużycie gwintu śruby.
Oznaki awarii wałka rozrządu
- zmniejszenie mocy silnika;
- nieprawidłowa praca układu rozdzielania paliwa;
- obce dźwięki w jednostce;
- grzechotanie i drapanie metalu;
- nieprawidłowe działanie silnika przy skręcaniu;
- pojawienie się sygnału awarii systemu na desce rozdzielczej
Powody awarii wałka rozrządu
- brak oleju w układzie;
- zbyt duża temperatura jednostki zasilającej;
- wyciek paliwa do smaru;
- zużycie silnika;
- zniekształcenie części skrzyni biegów;
- nieprawidłowy montaż fazy rozdzielania paliwa;
- niskiej jakości serwisowanie samochodu;
- luki w układzie.
Diagnostyka
Powinieneś przeprowadzać inspekcję tego układu co 75 000 – 100 000 kilometrów jazdy. Dobrze jest diagnozować wałek rozrządu na stacji serwisowej gdzie pracownicy mogą sprawdzić poziom zużycia każdej jednostki. Samodzielnie możesz sprawdzić tylko chłodzenie, zasilanie prądem silnika i poziom lubrykacji.
Naprawa i wymiana wałka rozrządu
Spośród wszystkich części można naprawić tylko wytarte krzywki. Zastosowanie elektronicznych impulsów na chromowanej nawierzchni pomaga zmniejszyć ich początkową grubość. Chcielibyśmy przypomnieć, że standardowy wolny ruch wynosi 0,03 mm. W innych wypadkach musi wymienić określone części, albo cały wałek rozrządy. W tym celu:
- zdejmij filtr powietrza, a potem ściągnij osłonę głowicy cylindra, a następnie oba wałki dźwigni zaworów, wraz z dźwigniami;
- odłącz podkładkę wiązki kabli od czujnika fazy;
- zdejmij obudowę czujnika;
- zdejmij ramię wspierające mocowania filtra powietrza;
- zdemontuj zębate koło pasowe wałka rozrządu;
- zdejmij wałek rozrządu;
- ustaw nowy wałek, wykonując wszystkie czynności w odwrotnej kolejności.