Wróć
Kraj
Wróć
Moje samochody
-
Części zamienne do Twojego samochodu

-
Informacje
Jak rozpoznać wadę łożysk cienkościennych korbowodu
Diagnostyka przekładni korbowodu jest nie tylko całkiem czasochłonna, ale także wymaga specjalnego sprzętu. To dlatego, najlepiej przeprowadzić ją w serwisie samochodowym.
Sprawdzanie statusu głównych łożysk wału korbowego jest przeprowadzane w kilku etapach. Po pierwsze musisz zmierzyć ciśnienie oleju w głównym przewodzie. Specjalny ciśnieniomierz jest używany do tego celu, wyposażony w ramię łączącego i amortyzator do wygładzania drgań smaru. Musisz połączyć go z obudową filtra oleju i zmierzyć ciśnienie oleju, kiedy silnik jest rozgrzany na biegu jałowym.
Jeśli ciśnienie jest poniżej normy, następny etap inspekcji to wsłuchiwanie się w pukanie silnika z motoryzacyjnym stetoskopem. Inspekcja jest przeprowadzana z wyłączonym silnikiem, a jego wydajność jest symulowana środkiem pompy kompresorowo-próżniowej. Łożyska cienkościenne korbowodu zazwyczaj produkują pukanie średniej głośności, ale bardziej dźwięczne niż główne łożyska.
Kiedy pukanie jest rozpoznane, przerwy pomiędzy przyległymi częściami są mierzone przy użyciu specjalnego sprzętu. Jeśli te przekraczają dozwoloną wartość, silnik jest demontowany, a łożyska sprawdzane. Zmiana koloru na ich powierzchni, odpryski, korozja i wypaczenia nie tylko wskazują na konieczność wymiany części, ale także pokazują przyczynę awarii.
Możesz stwierdzić, że łożyska cienkościenne korbowodu potrzebują diagnostyki przez następujące oznaki:
Przyczyny wad łożysk cienkościennych korbowodu
Łożyska cienkościenne korbowodu działają w warunkach zwiększonych obciążeń i są wysoce narażone na ścierne zużycie. Ich przedwczesne ścieranie może mieć miejsce ze względu na zmniejszone ciśnienie w systemie nawilżania silnika, użytkowanie niskiej jakości oleju lub poniżej standardu lub o niewystarczającej kleistości: zbyt cienka warstwa oleju nie wytrzymuje dużych obciążeń i zostaje zniszczona. To skutkuje przegrzaniem się czopów korbowych i łożysk, ich topnieniem i wypaczeniem.
Przyczyną niewystarczającej mocy warstwy oleju może być także przedostanie się paliwa lub płynu chłodzącego do systemu nawilżania silnika, przez co kleistość smaru jest zredukowana. Związki o dużej kleistości są także bardzo niebezpieczne dla silnika, jako że w momencie startu, zwłaszcza w okresie zimowym, jego części nie są wystarczająco nawilżone.
Przedwczesne zużycie łożysk cienkościennych korbowodu może być także spowodowane opóźnioną wymianą oleju lub filtra oleju. Zanieczyszczenia zawarte w smarze działają jak cząsteczki ścierające, prowadząc do zwiększonego zdzierania przylegających powierzchni.
Użyteczność łożysk cienkościennych korbowodu w wielkim stopniu zależy od stylu jazdy. Częste wycieczki krótkodystansowe przy niskich obrotach, nagłe starty i przyspieszenia prowadzą do deformacji materiału części i ich korozji.
Wymiana łożysk cienkościennych korbowodu
Wymiana części jest przeprowadzana przy każdej dużej naprawie silnika i jest obowiązkowa. Zbyt duże łożyska o większej grubości są instalowane zamiast zużytych części, a wał korbowy jest piłowany i lakierowany. Prace odnawiające wymagają dokładności, zatem można je przeprowadzić jedynie w serwisie samochodowym.