
Zawór Ssący dla samochód
Zawór dolotowy dla
Zawór dolotowy: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarię zaworu wlotowego
Element ten jest poddawany przeglądami w dwóch etapach. Na początku, wszystkie układy są sprawdzane na specjalnej stacji pomiarowej przy pomocy komputera.
Następnie układ jest rozbierany, a zawór demontowany. Sprawdź część pod kątem obecności węglowego osadu i uszkodzeń mechanicznych. Zwróć szczególną uwagę na wyregulowanie zaworu oraz jego pozycję zagnieżdżenia. Przed dokonaniem regulacji zaworu wlotowego należy ochłodzić silnik. Następnie ustaw tłok do pozycji górnego, martwego punktu suwu ściskania. Następnie poluzuj drugą nakrętkę, która jest nakręcona za pierwszą oraz wyreguluj szczelinę przy pomocy miernika. Optymalna szczelina powinna pozwolić przedostać się miernikowi do wnętrza z odczuwalnym trudem.
Zauważ, że zawory nie mogą być regulowane niezależnie od siebie w stosunku do innych części. Dlatego po wymianie zaworu pamiętaj o zagnieżdżeniu nowej części na swoje miejsce.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki zaworu wlotowego:
- w trakcie pracy silnika słychać jego stukanie oraz inne niespotykane dotąd dźwięki;
- problemy z odpaleniem silnika;
- zwiększone zużycie oleju silnikowego i paliwa;
- nieprawidłowa praca silnika na niskich obrotach, sporadyczne gaszenie silnika na biegu jałowym.
Przyczyny awarii zaworu wlotowego
Usterka lub całkowita awaria zaworu wlotowego może być spowodowana korzystaniem z kiepskiej jakości paliwa lub oleju silnikowego. Korzystanie z paliwa niskooktanowego prowadzi do niskiego waloru przeciwstukowego paliwa, które skutkuje wysokimi obciążeniami na grupę tłoków. Konsekwentnie wzrasta temperatura robocza silnika. Na głowicy zaworu kształtuje się węglowy osad, który, po osiągnięciu określonej grubości, odrywa się i przedostaje pomiędzy gniazdo a trzon zaworu. Skutkuje to przegrzewaniem się głowicy zaworu i ograniczonym połączeniem z gniazdem.
Częstą przyczyną awarii zawory wlotowego jest zwiększona lub zmniejszona szczelina pomiędzy gniazdem a zaworem. Im większa jest dana odległość, tym szybciej zawór zużywa się, a silnik ulega awarii. Jeśli szczelina jest mniejsza niż powinna być, zawór wlotowy przestaje pełnić swoje funkcje. Z tego powodu paliwo nie przedostaje się w odpowiednim czasie do cylindrów. Jazda samochodem z zamkniętymi zaworami skutkuje przegrzewaniem się silnika i przedwczesną awarią cylindrów.
Przyczyną spalenia się zaworu wlotowego może być zbyt późny, lub wręcz przeciwnie, zbyt wczesny zapłon. Z tego powodu jeśli zawór ulegnie zepsuciu, niezbędne jest upewnienie się, czy prawidłowy jest kąt wyprzedzenia zapłonu.
Wymiana zaworu wlotowego
Naprawa nie jest w stanie usunąć nawet najdrobniejszych usterek zaworu, dlatego należy go najzwyczajniej wymienić.
Aby zdemontować zawór, należy najpierw zdjąć pas zębaty i pokrywę wału korbowego. Zaleca się oznaczenie ustawienia wahaczy i kompensatorów na pomocą markera.
Do dokręcenia śrub pokrywy wału korbowego skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Moment obrotowy dokręcenia powinien wynosić jedynie 10 N.
Aby sprawić, żeby zawory równomiernie się zużywały, wymień wszystkie części na raz.