
Sprzęgło wentylatora do samochodu
Sprzęgło wentylatora chłodnicy dla
Sprzęgło wentylatora chłodnicy: przydatne informacje
Jak zdiagnozować awarię sprzęgła wentylatora
W celu sprawdzenia, czy sprzęgło wentylatora jest w pełni sprawne, należy ręcznie obrócić wentylatorem przy zgaszonym silniku. Potrzebnych jest tylko kilka bezwładnych obrotów. Jeśli wentylator zatrzymuje się zaraz po jego puszczeniu lub obraca się przez długi czas, oznacza to, że sprzęgło wentylatora jest uszkodzone.
Następnie odpal silnik, jednak nie dłużej niż na minutę. Z prawidłowo pracującym sprzęgłem możesz z łatwością zatrzymać poruszający się wentylator przy pomocy zwiniętej gazety. Zgaś silnik i spróbuj ponownie obrócić wentylatorem. Ilość bezwładnych obrotów powinna się zwiększyć.
Rozgrzej silnik. Jeśli nadal możesz zatrzymać wentylator przy pomocy zwiniętej gazety oznacza to, że sprzęgło wentylatora jest uszkodzone.
Sprawdzenie zdemontowanej części może przebiegać w następujący sposób. Komponent ten powinien zostać rozgrzany na przykład przy pomocy opalarki lub poprzez zanurzenie go w gorącej wodzie. Rozgrzane sprzęgło nie powinno się swobodnie obracać. W przeciwnym razie będziesz musiał je naprawić lub wymienić.
Po następujących oznakach możesz rozpoznać, czy sprzęgło wentylatora wymaga dokonania szczegółowej diagnostyki:
- nietypowe hałasy dobiegające z rozgrzanego silnika,
- buczenie wentylatora w niskiej temperaturze otoczenia lub przy zimnym silniku,
- przegrzewanie się silnika w trakcie jazdy w korkach,
- tłuste ślady na powierzchni części,
- prędkość wentylatora jest zbyt niska podczas pracy silnika na wysokich obrotach.
Przyczyny awarii sprzęgła wentylatora
Awarie tej części są w głównej mierze spowodowane wyciekiem płynu roboczego lub zmianą jego właściwości roboczych wskutek zużycia się elementów uszczelniających, utraty szczelności obudowy oraz przedostawania się brudu i wilgoci do wnętrza części. Zgromadzone osady nie tylko wpływają na właściwości oleju, ale i także powodują zatykanie się wewnętrznych kanałów sprzęgła wentylatora.
Dość często przyczyną awarii podzespołu jest zużyte łożysko. Zwiększona szczelina między jego bieżniami może skutkować pęknięciem wirnika, jak i również uszkodzeniem chłodnicy. W celu uniknięcia przedwczesnego uszkodzenia łożyska powierzchnia sprzęgła musi być regularnie oczyszczana z brudu, a do jego montażu konieczne jest korzystanie wyłącznie ze specjalnych narzędzi, a nie improwizowany sposób instalacji.
Ze względu na jego położenie sprzęgło wentylatora jest bardzo narażone na uszkodzenie mechaniczne, gdyż siła uderzenia jest kierowana na jego obudowę.
Naprawa sprzęgła wentylatora
Naprawa tego komponentu obejmuje zazwyczaj wymianę łożyska. W tym celu należy zdemontować sprzęgło wentylatora, a następnie skorzystać ze specjalnych narzędzi do zdjęcia wadliwego łożyska oraz montażu nowego na jego miejsce.
Niektóre modele samochodów posiadają sprzęgła wentylatora, których konstrukcja umożliwia ich ponowne napełnienie. Aby wlać nowy olej do wnętrza części, należy wyciągnąć sprężynę, pod którą zazwyczaj znajduje się otwór do napełniania zatkany przy pomocy zaślepki. Zaślepkę należy zdjąć, zachowując przy tym ostrożność, a następnie za pomocą strzykawki do obudowy należy wstrzyknąć odpowiednią ilość oleju, zazwyczaj 15-40 ml. W trakcie danej procedury sprzęgło wentylatora powinno znajdować się w pozycji poziomej.
Wymiana sprzęgła wentylatora
Wymianę tego komponentu możesz wykonać w pełni samodzielnie. Aby tego dokonać, musisz postępować zgodnie z następującą procedurą:
- Otwórz maskę i zwolnij elementy mocujące obudowę wentylatora.
- Odkręć śruby mocujące ten podzespół i zdemontuj go.
- Przekręć osłonę ochronną o 180° zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
- Zdemontuj sprzęgło wentylatora przy pomocy klucza o odpowiedniej średnicy.
- Zamontuj nową część, wykonując te kroki w odwrotnej kolejności.