
Zbiornik płynu chłodniczego do samochodu
Zbiorniczek płynu chłodniczego dla
Zbiorniczek płynu chłodniczego: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarię zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego
Korek oraz zawory zbiornika należy przetestować pod kątem awarii raz na cztery miesiące. Rozpocznij sprawdzając prawidłowe położenie zbiornika, a następnie przejdź do diagnostyki zaworu. Część powinna zostać sprawdzona pod kątem defektów i rdzy. Aby sprawdzić, czy zawór pracuje prawidłowo, należy zadziałać na niego ciśnieniem. Oznaką prawidłowej pracy będzie charakterystyczne gwizdanie w momencie, gdy zawór jest wciśnięty oraz odgłos zasysania, gdy zawór jest zwalniany. Następnie dokonaj przeglądu korka zbiornika. Upewnij się, że nie posiada on na swoje powierzchni żadnych osadów czy rdzy. Sprawdź ciśnienie. Wartość ciśnienia może różnić się pomiędzy 80 a 120 kPa. Dokonaj przeglądu obudowy zbiornika. Nie powinna ona posiadać jakichkolwiek śladów wycieków. Byłyby t oznaki pęknięcia powierzchni zbiornika.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego:
- przegrzewanie się silnika;
- płyn chłodzący jest wypychany ze zbiornika wyrównawczego;
- śluzy powietrzne;
- intensywne formowanie się pary wodnej;
- znacznie zwiększone zużycie płynu chłodzącego;
- puchnięcie ścianek zbiornika wyrównawczego;
- obniżona temperatura wżenia płynu chłodzącego;
- przelewanie się zbiornika wyrównawczego w trakcie jazdy autem;
- osłabione obejmy przewodu łączącego;
- wyciek z chłodnicy.
Przyczyny awarii zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego
Najbardziej typową awarią tej części jest utrata szczelności obudowy. Z zasady jest ona spowodowana stałym wystawieniem części na wysoką temperaturę i ciśnienie. Awarie obudowy mogą być także spowodowane kiepską jakością plastiku, z którego został wyprodukowany zbiornik wyrównawczy, wadą fabryczną, nieprawidłowym montażem lub uderzeniami w trakcie wypadku drogowego. Kiepska jakość samochodowych płynów chłodzących znaczącą przyspiesza zużywanie się korka zbiornika.
Naprawa zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego
Naprawa może wyeliminować jedynie nieznaczne uszkodzenia. Na początku należy oczyścić zatkane zawory oraz korek. Jeśli uszczelka korka jest zużyta, należy ją wymienić na nowa. Niemniej jednak nie rozwiąże to problemu na długi czas: korek musi być tak czy owak wkrótce wymieniony. Jeśli zawory są uszkodzone lub skorodowane, należy wymienić korek. Małe pęknięcia obudowy mogą być wyeliminowane lutownicą lub specjalnym urządzeniem do łączenia części plastikowych. W celu uniknięcia nagłych awarii powierzchnia zbiornika jest wzmacniana.
Wymiana zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego
Uśredniając, okres żywotności części wynosi maksymalnie 3 lata. Jeśli jego szczelność zostanie utracona, zbiornik jest w znacznym stopniu uszkodzony lub w niektórych miejscach cieknie, należy go najzwyczajniej wymienić. Aby to dokonać, potrzebować będziesz zestawu kluczy, przewodów, śrubokręta, szczypiec oraz pilnika. Na początku należy przy pomocy pilnika wyrównać powierzchnię, do której przymocowany jest przewód. Następnie wyjmij zbiornik i wypuść płyn chłodzący. Kolejnym krokiem jest usunięcie uszkodzonego zbiornika i montaż w nowej części przewodu odparowującego. Następnie należy podłączyć przewody łączące, zacisnąć obejmy oraz wypełnić układ nowych płynem chłodzącym.