
Sprzęgło alternatora do samochodu
Koło alternatora dla
Koło alternatora: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę wolnego koła pasowego alternatora
Łatwo jest sprawdzić stan części samodzielnie. Do tego celu, musisz usunąć pas napędowy z niej, delikatnie obrócić wolne koło pasowe ręką, po czym nagle je zatrzymać. Jeśli czujesz, że wirnik alternatora nadal się kręci przez pewien czas po tym, kiedy koło pasowe się zatrzymało, oznacza to, że część jest w dobrym stanie, jeśli nie - potrzebna jest wymiana.
Następnie upewnij się, że mechanizm zabezpieczający część jest w dobrym stanie. Musisz zabezpieczyć wirnik za pomocą śrubokręta, po czym spróbować obrócić wolnym kołem pasowym w oba kierunki. Jeśli część obraca się luźno w oba kierunki, wówczas uległa awarii.
Możesz zauważyć, że wolne koło pasowe alternatora wymaga diagnostyki przez następujące oznaki:
- klekotanie lub wibracje w kabinie pasażerskiej, zwłaszcza zauważalne podczas jazdy przy niedużych prędkościach;
- klikania, gwizdy, hałas w dziale silnika;
- przedwczesne zużycie lub przerwanie pasa;
- wskaźnik ładowania baterii miga, kiedy silnik jest włączony;
- blade światło przednich świateł;
- klekotanie przy uruchamianiu i zatrzymywaniu silnika;
- olej na powierzchni obudowy lub na uszczelce wolnego koła pasowego.
Przyczyny wad wolnego koła pasowego alternatora
Wolne koło pasowe alternatora ma ograniczoną żywotność, która średnio wynosi 100,000 km. Ale w wielu przypadkach, część może ulec awarii wcześniej. Zazwyczaj jest to spowodowane działaniem części bez ochronnej pokrywy lub z uszkodzoną uszczelką. Przedostawanie się brudu i wilgoci do wnętrza części zwiększa ryzyko korozji metalowych części wolnego koła pasowego, a wyciek smaru prowadzi do przyspieszonego zużycia ściernego, przegrzania i destrukcji łożyska.
Błędy w montażu napędu alternatora mogą być powodem zwiększonego luzu w łożysku. Nadmiernie naprężony pas, niewyrównane koła pasowe, wałki i naprężacze znacznie zwiększają obciążenie na wolnym kole pasowym, powodując awarię. Często, podobne efekty uzyskasz przy instalacji nieoryginalnych części napędu, które nie są dopasowane do twojego pojazdu.
Czasami wolne koło pasowe alternatora przedwcześnie ulega awarii ze względu na jego niską jakości, kiedy łożysko zużywa znacznie mniej rolek niż wymaganych, na przykład 4 zamiast 12. W konsekwencji zużywa się szybciej.
Wymiana wolnego koła pasowego alternatora
Jeśli wymieniasz część samodzielnie, zestaw specjalnych narzędzi jest wymagany. W niektórych pojazdach, żeby dostać się do obszaru wolnego koła pasowego, musisz rozmontować filtr paliwa i alternator. Jest to raczej zadanie zajmujące dużo czasu, które najlepiej jest zlecić profesjonalistom. Jeśli wymieniasz część samodzielnie, stosuj się do następujących instrukcji:
- Odłącz ujemną końcówkę od baterii.
- Podnieś i przenieś na bok kanał powietrzny, po rozmontowaniu odpowiednich węży, połączeń i łączników.
- Rozmontuj filtr powietrza.
- Rozluźnij i rozmontuj pas z koła pasowego, naciskając trzpień blokujący naprężacz za pomocą klucza.
- Odkręć śruby mocujące alternator, a potem usuń wspornik za pomocą zawiasów.
- Rozmontuj alternator ze wspornika, obróć go dokoła własnej osi.
- Odkręć nakrętkę zabezpieczającą przewody i odłącz łącznik.
- Usuń alternator.
- Usuń wolne koło pasowe używając gniazda napędu, uchwytu mocującego i klucza dynamometrycznego.
- Zainstaluj nową część i zaciśnij z momentem obrotowym o wartości 80 ± 10 Nm.
- Upewnij się, że zainstalowałeś plastikową pokrywę ochronną, jako że użytkowanie układu jest zabronione bez tego.