
Sonda Lambda dla samochód
Sonda NOx dla
Sonda NOx: przydatne informacje
Awaria czujnika lambda
- uszkodzenia mechaniczne;
- przegrzanie spowodowane awarią układu zapłonowego;
- zerwanie linii elektrycznych;
- krótkie spięcie;
- zanieczyszczenie paliwa gazami i dymem;
Oznaki awarii czujnika lambda
- wysokie procent toksycznych środków w spalinach;
- znaczne spalanie paliwa;
- spadek dynamiki;
- niestabilne działanie katalizatora;
- zauważalne targanie przy rozgrzanym silniku.
Powody awarii czujnika lambda
- dostanie się chłodziwa, lub płynu hamulcowego na część;
- zużycie pierścieni tłoka;
- stosowanie żrących środków do czyszczenia obudowy czujnika lambda;
- wpływ nasyconej mieszanki paliwa z powietrzem na część;
- wysoki poziom związków ołowiu w paliwie;
- zatykanie filtra powietrza;
- utrata szczelności obudowy czujnika lambda;
- dostawanie się gazów paliwowych, lub powietrza;
- przerywane zasilanie głównego źródła zasilania prądem elektrycznym;
- zwiększenie temperatury części czujników lambda z powodu stosowania niskiej jakości paliwa;
- pogorszenie właściwości funkcjonalnych elementu.
Diagnostyka
W celu dokonania diagnozy czujnika lambda należy wykonać następujące proste kroki. Na początek konieczne jest uruchomić i rozgrzać silnik. Prawidłowe oszacowanie poziomu tlenu znajdującego się w spalinach jest możliwe gdy ogrzewanie jest równe 300–400 °C. Oszacowanie częstotliwości i formy sygnały wykonuje się oscyloskopem. Następnie warto jest poznać dokładne wartości rezystancji grzałki elementu w temperaturze pokojowej. Wskaźnik normalnie wynosi 2-14 Ohmów. Po wykonaniu tych procedur konieczne jest określenie napięcia grzałki przy pracującym układzie zapłonowym. Jego pożądany wskaźnik wynosi 10,5 V. Rekomendowana częstotliwość diagnostyki czujnika lambda wynosi co 30 000 kilometrów działania.
Naprawa i wymiana czujnika lambda
Można usunąć tylko jeden defekt czujnika lambda. Chodzi o usunięcie zanieczyszczeń dymem i gazami. Demontaż części wykonuje się w temperaturze 50 °C, dlatego najpierw należy ją rozgrzać. Czyszczenie jest wykonywane przez umieszczenie czujnika w kwasie ortofosforowym na 15-20 minut. Następnie element powinno się opłukać czystą wodą i wysuszyć. Konieczne jest również sprawdzenie gwintu części i zastosować na niej pastę montażową. Ważne jest by rozprowadzić równo pastę, unikając dostania się jej na ochronną rurkę czujnika lambda. Nie powinieneś również czyścić gniazda zapewniającego dostawę tlenu.
Jeżeli czyszczenie części nie przyniosło pożądanego wyniku, konieczna jest wymiana części. Wymiana uszkodzonego elementu może być wykonana samodzielnie, lub z pomocą wyszkolonego technika.