
Układ Wydechowy dla samochód
Części zapasowe do Układ wydechu
Wydech dla
Jak rozpoznać awarie układu wydechowego
Na początku zalecamy przegląd akustyczny, która polega na dokładnym posłuchaniu dźwięków wydobywających się z pracującego silnika i układu wydechowego. Normą są łagodne dźwięki o średniej głośności, a także całkowity brak niespotykanych dźwięków (od grzechotania i skrzypienia do gwizdania i strzelania). Kolejnym krokiem jest przegląd wzrokowy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na uszkodzenia mechaniczne, korozję, a także elementy stopione. Jeśli przegląd nie dał jakichkolwiek rezultatów, zalecamy pomoc ekspertów, którzy przeprowadzą w swoim warsztacie diagnostykę komputerową.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki układu wydechowego:
- strzały dobiegające z układu wydechowego;
- częste przegrzewanie się silnika;
- spadek mocy silnika
- pojawienie się charakterystycznego zapachu w przedziale pasażerskim;
- niespotykane dotąd odgłosy w czasie jazdy;
- głośniejsza praca silnika.
Przyczyny awarii układu wydechowego
Jedną z najczęstszych przyczyn, która może doprowadzić do awarii poszczególnych elementów układu wydechowego są uszkodzenia mechaniczne tłumika i katalizatora. Zazwyczaj są one spowodowane przejechaniem przez przeszkodę, uderzeniami przez kamienie lub inne twarde przedmioty w trakcie jazdy, a także wskutek wypadku drogowego. Pojazdy jeżdżące często w warunkach terenowych lub po drogach o kiepskiej nawierzchni są bardziej narażone na ryzyko awarii. Sól drogowa także może mieć niszczący wpływ na elementy układu wydechowego.
Ze względu na swoje umieszczenie tłumik i katalizator są bardziej narażone niż inne części układu na działanie wilgoci. Z tego powodu lekceważenie warunków, w jakich powinien być garażowany samochód lub częsta jazda po obszarach o wilgotnym klimacie często powoduje korozję danych elementów. Jazda po kałużach także może odgrywać negatywną rolę: nagłe zmiany temperatury mają szkodliwy wpływ na wkładkę katalizatora.
Awarie innych układów i elementów mogą doprowadzić do awarii układu wydechowego. Na przykład, brak możliwości odpalenia silnika spowodowane przez wadliwą pracę timing system lub nieprawidłowa praca czujnika tlenowego może doprowadzić do sytuacji, w której paliwo nie jest spalane w komorach silnika, a w katalizatorze, co jest związane z jego topieniem się. Korzystanie z niskiej jakości paliwa (na przykład, z dodatkami metali ciężkich) lub spalanie się oleju w trakcie pracy silnika jest związane z zabrudzeniem katalizatora.
Czasami montaż kiepskiej jakości części lub błędy montażowe prowadzą do przedwczesnego zużycia się elementów układu wydechowego.
Naprawa i wymiana układu wydechowego
Zalecamy wymianę układu wydechowego wyłącznie w stacji serwisowej. W niektórych przypadkach naprawa wadliwych elementów układu wydechowego jest niemożliwa bez użycia spawarki. Uszkodzony element danej części, która jest naprawiana, jest wycinana, a w jej miejsce jest wspawana nowa. Chcemy Tobie przypomnieć, że katalizator układu wydechowego zawiera substancje, które są wyjątkowo niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Wymiana katalizatora powinna być dokonywana po każdokrotnym przejechaniu 120 000 kilometrów.