
Przegub napędowy do samochodu
Przegub zewnętrzny dla
Przegub zewnętrzny: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę przegubu homokinetycznego
Diagnostyka bez pomocy specjalisty jest całkiem trudna. Po pierwsze, sprawdź osłony ochronne. Powinny nie mieć żadnych wad, jako że nawet 500 km przebytych z pękniętą lub uszkodzoną osłoną może często skończyć się uszkodzeniem przegubów homokinetycznych.
Po tym, sprawdź luz w przegubie, dotykając go. Jeśli jest zbyt duży, rozmontuj jednostkę lub skontaktuj się z serwisem samochodowym dla diagnostyki na ławce testowej z użyciems specjalnego programu.
Możesz zauważyć, że przegub homokinetyczny wymaga diagnostyki dzięki następującym oznakom:
- podczas jazdy i manewrowaniu słychać nietypowe dźwięki spod pojazdu;
- pogorszona sterowność pojazdu;
- dym wydostaje się spod pojazdu;
- plamy oleju pojawiają się na osłonie ochronnej.
Przyczyny wad przegubu homokinetycznego
Przeciętnie żywotność przegubów wału napędowego to od 100 do 120 tysięcy przebytych kilometrów. Jednakże, części mogą ulec awarii znacznie szybciej, jeśli pojazd jest używany na niskiej jakości drogach lub jeśli części, które są w kontakcie z przegubami homokinetycznymi mają mechaniczne uszkodzenia.
Bardzo często przedwczesna awaria przegubu homokinetycznego ma miejsce z powodu zniszczenia osłony ochronnej. Brud i piasek, które dostają się do środka, mają negatywny wpływ na przylegające powierzchnie i znacznie redukują ich żywotność, kiedy wilgoć z kolei powoduje korozję. Poza tym, utrata szczelności osłony ochronnej skutkuje wyciekiem smaru, co także prowadzi do zwiększonego ścierania się elementów przegubu homokinetycznego.
Żywotność przegubu homokinetycznego może także być znacząco zredukowana ze względu na nieostrożną jazdę. Nagłe starty i hamowanie, zakręty przy dużej prędkości i stałe duże obciążenia na pojeździe, na przykład, regularny transport ciężkich bagaży, prowadzą do awarii jednostki.
Naprawa i wymiana przegubu homokinetycznego
Jeśli zauważysz niebezpośrednie symptomy awarii przegubu homokinetycznego lub uszkodzona osłona ochronna została znaleziona podczas rutynowej inspekcji, przegub należy rozmontować, a cały stary smar zastąpić. Czasami, żeby odnowić przegub homokinetyczny wystarczy go wyczyścić, nałożyć nowy smar i wymienić osłonę ochronną.
W przypadku poważniejszego uszkodzenia, część trzeba wymienić. Postępuj następująco:
- Podnieś pojazd lewarkiem lub ustaw go na podnośniku.
- Usuń koło.
- Odkręć połączenie przegubu homokinetycznego.
- Rozmontuj przegub kulowy.
- Rozluźnij śruby piasty.
- Wyciągnij przegub homokinetyczny z piasty, usuń osłonę ochronną i zdemontuj jednostkę.
- Zainstaluj wszystko na miejscu w odwrotnej kolejności.