Półoś napędowa do samochodu
Półośka dla
Półośka: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarie wału napędowego
Diagnostyka tych elementów dokonywana jest w wielu etapach i wymaga znacznego wysiłku. Przede wszystkim dokonaj jazdy próbnej autem przy zachowaniu niskiej prędkości (20-30 km/h). Następnie wielokrotnie i ostro skręć autem w obie strony. Oznaką awarii wału będzie niespotykany dotąd odgłos podczas pokonywania zakrętów.
Przegląd wzrokowy wału może zostać dokonany bez pomocy ekspertów. W jego czasie upewnij się, że wał napędowy nie jest zabrudzony lub uszkodzony. Sprawdź także stan uszczelek olejowych, osłon przeciwpyłowych oraz ich obejm. W celu bardziej szczegółowej diagnostyki niezbędne jest zgłoszenie się na stację serwisową. W przypadku solidnego zabrudzenia wału dokładnie go wyczyść wraz z innymi elementami przekładni napędowej pojazdu.
Wał jest jednym z elementów skrzyni biegów, dlatego musi być sprawdzany wraz z innymi elementami tego układu. Kompleksowa diagnostyka przekładni napędowej powinna być dokonywana na stacji serwisowej po każdokrotnym przejechaniu 15 000 kilometrów.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki wału napędowego:
- zwiększone wibracje podwozia samochodu podczas jazdy;
- ściąganie samochodu w jedną ze stron podczas jazdy;
- odchylenie od pożądanego toru jazdy;
- wibracja kół;
- wyciek płynu ze skrzynie biegów lub jego spienienie się;
- trudności w zmianie biegów;
- koła samochodu ślizgają się w trakcie zmiany biegów;
- hałas dobiegający spod podwozia auta;
- wyciek substancji smarującej spod pojazdu w trakcie, gdy jest on zaparkowany.
Przyczyny awarii wału napędowego
Najbardziej podatnymi na uszkodzenia elementami wału napędowego są przeguby homokinetyczne (przeguby CV). W ich budowie znajduje się wiele ruchomych części, które są w znacznym stopniu wystawione na ścieranie się. Aby zapobiec przedwczesnego zużycia się ich powierzchni roboczych należy stosować smar. Pogorszenie się jego właściwości roboczych, na przykład wskutek wpływu wyjątkowo wysokich lub niskich temperatur wpływa bezpośrednio na żywotność przegubów CV.
Najczęstszą przyczyną uszkodzenia przegubów jest przedarcie się osłony przeciwpyłowej, co z kolei prowadzi do zabrudzenia się smaru, jego wycieku oraz zwiększonemu ryzyka korozji całego mechanizmu. Z tego powodu osłony przeciwpyłowe oraz uszczelki olejowe powinny być wymieniane w momencie, gdy zdiagnozujemy pierwsze oznaki awarii.
Sportowy styl jazdy także może prowadzić do przedwczesnego zużywanie się przeguby CV. Ostre ruszanie i hamowanie, zwłaszcza przy maksymalnie skręconych kołach, wytwarza wysokie obciążenie tych części, zwiększa ryzyko pojawienia się wycieków oraz może spowodować całkowite zepsucie się całego podzespołu. Regularna jazda po drogach o kiepskiej nawierzchni może być także przyczyną poluzowania się lub uszkodzenia mocowań wału napędowego.
Kierowcy zazwyczaj dość rzadko doświadczają odkształcenia wału napędowego, jego pęknięcia lub korozji: po wypadku drogowym, przejechaniu przez przeszkodę lub w przypadku jazdy pojazdem po obszarze o wilgotnym klimacie.
Wymiana i naprawa wału napędowego
Wał napędowy zbudowany jest z wielu elementów, dlatego w przypadku jego uszkodzenia niezbędna jest wymiana tylko wadliwych elementów. Aby rozpoznać, która część uległa awarii, wymagane jest posiadanie określonych narzędzi i wiedzy, dlatego naprawa i wymiana elementów wału napędowego niezbędna jest na stacji serwisowej.
Jeśli wał napędowy został znacznie uszkodzony w trakcie wypadku drogowego, lub, gdy cały układ uległ poważnemu zużyciu, zaleca się całkowitą wymianę tego elementu.