
Wentylator nawiewu do samochodu
Dmuchawa dla
Dmuchawa: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarie wentylatora przedziału pasażerskiego
Przede wszystkim należy sprawdzić awarie przewodów. Są one często spowodowane przepaleniem się bezpiecznika. Usterka styków bezpiecznika oraz skrzynki przekaźnikowej jest dość częsta. W celu zdiagnozowania tej awarii porusz przewodami podłączonymi do wentylatora. Jeśli jego silnik zacznie po tym działać, sprawdź stan styków.
Kolejną przyczyną wadliwej pracy wentylatora może być uszkodzenie przełącznika prędkościowego wentylatora. Aby sprawdzić, czy przełącznik nie jest zepsuty, podłącz do niego zaimprowizowaną lampę kontrolną. W tym celu weź żarówkę o mocy 12V i przylutuj do jej oprawki dwa przewody. Następnie zdemontuj konsolę środkową, aby uzyskać dostęp do tylnej strony przełącznika. Po tej procedurze uziem ujemny przewód do podwozia samochodu, a następnie bez odpalania silnika włącz przełącznik. Podłącz drugi przewód kolejno do pierwszego, drugiego i trzeciego zacisku przyłączeniowego, równocześnie zmieniając prędkość wentylatora. Jeśli przełącznik działa prawidłowo, lampa zapali się. Jeśli lampa nie zapali się, przewód powinien zostać podłączony do dodatniego zacisku lub jakiegokolwiek dodatniego styku. Jeśli lampa nadal nie pali się, przewód jest wadliwy lub bezpiecznik uległ przepaleniu.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki wentylatora przedziału pasażerskiego:
- nagrzewnica jest aktywowana wyłącznie w określonych warunkach (na przykład, kiedy silnik jest już rozgrzany);
- przełącznik nagrzewnicy nie działa prawidłowo;
- wentylator nagrzewnicy pracuje wyłącznie przy swojej pełnej prędkości;
- nagrzewnica nie reaguje na włączenie.
Przyczyny awarii wentylatora przedziału pasażerskiego
Na pracę wentylatora przedziału pasażerskiego może mieć wpływ wiele różnych czynników. Zewnętrzne czynniki obejmują wystawienie wentylatora na działanie wilgoci, która nieuchronnie powoduje utlenienie styków. Wewnętrznymi czynnikami są problemy z obwodem elektrycznym, które zwiększają napięcie lub powodują przepięcie skutkujące przepaleniem się bezpieczników, a tym samym awarię wentylatora. Taki sam rezultat jest spowodowany przez awarię opornika lub przekaźnika wentylatora. Przyczyną pęknięć i odprysków są intensywne oddziaływania mechaniczne oraz zbyt duże przeciążenie.
Regularnie dokonuj przeglądu auta: przedłuży to żywotność jego głównych podzespołów oraz części.
Naprawa wentylatora przedziału pasażerskiego
W wielu przypadkach normalna praca wentylatora przedziału pasażerskiego jest przywracana przez wymianę bezpiecznika lub wyeliminowanie przepięć. Takie prace wymagają użycia specjalnego stanowiska naprawczego na stacji serwisowej. Kolejną powszechną przyczyną nieprawidłowej pracy wentylatora jest awaria przekaźnika zapłonu. W takim przypadku należy wymienić go. Awarie silnika mogą także wpłynąć na pracę wentylatora. Jeśli elektryczny silnik wentylatora jest włączony, a wentylator działa niestabilnie, może istnieć wiele przyczyn awarii oraz sposobów ich wyeliminowania. Awarie prawidłowej pracy wentylatora mogą być spowodowane przez jego kiepskie połączenie ze złączami czujnika, przyklejeniem się szczotek do silnika lub jego spaleniem.
Podczas, gdy pierwsze dwie awarie są bardzo łatwe w wyeliminowaniu, w ostatnim przypadku należy wymienić silnik.