
Przewód podciśnienia serwa do samochodu
Przewód serwa dla
Przewód serwa: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarie serwa hamulcowego
Sprawdzenie, czy część pracuje prawidłowo możliwe jest bez konieczności wizyty u eksperta. W tym celu potrzebujesz odpalić silnik i wcisnąć 5-7 krotnie pedał hamulca i posłuchać odgłosów. Jeśli powietrze wytwarza łagodny odgłos oznacza to, że serwo hamulcowe uległo dekompresji.
Odpal silnik po odpowietrzeniu układu hamulcowego. Po włączeniu zapłonu pedał hamulca musi podnieść się o 1-2 centymetry. Jeśli jego pozycja nie uległa zmianie, zaleca się skontaktowanie ze stacją serwisową w celu bardziej szczegółowej analizy.
Po tej procedurze dokonaj jeszcze jeden eksperyment. Maksymalnie wciśnij pedał hamulca w momencie, gdy silnik pracuje, a następnie zgaś go, nieprzerwalnie wciskając pedał hamulca przez okres 1-2 minut. Jeśli kanały powietrzne są uszkodzone, a cały układ uległ dekompresji, to znacznemu zwiększeniu ulegnie podciśnienie znajdujące się w pedale, przez co będziesz musiał użyć znacznie większego wysiłku do jego ponownego wciśnięcia.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki serwa hamulcowego:
- ściąganie auta w jedną ze stron w trakcie hamowania;
- ustawienie pedału hamulca jest zbyt wysokie w trybie normalnym;
- zróżnicowanie sztywności pedału hamulca w czasie jazdy i podczas postoju;
- niezwykłe dźwięki dobiegające z układu hamulcowego podczas ostrego hamowania;
- niska skuteczność hamulców;
- wibracje i bicie odczuwalne podczas wciskania pedału hamulca.
Przyczyny awarii serwa hamulcowego
Większość awarii serwa hamulcowego jest spowodowana przez jego dekompresję. Zazwyczaj zdarza się to w związku z uszkodzeniami mechanicznymi, poluzowaniem się mocowań i obejm lub naturalnemu zużyciu części gumowych. Częsta jazda w warunkach terenowych, której towarzyszą nadmierne wibracje prowadzi do zwiększenia szczelin pomiędzy elementami, przemieszczeniu lub zakleszczeniu zaworu pneumatycznego jednostronnego działania, co może być także przyczyną awarii.
Czasami nieprawidłowa praca jednostki może być spowodowana przez uszkodzenie zaworu zwrotnego lub przetarcie membrany. Korzystanie z niskiej jakości elementów uszczelniających może być także przyczyną awarii: zazwyczaj one pękają lub przedwcześnie tracą swoją elastyczność.
Jeśli konstrukcja auta obejmuje pompę próżniową tworzącą podciśnienie to jej awaria może powodować częste usterki serwa hamulcowego. Nieterminowa aktywacja pompy wytwarza nadmierne obciążenie na membranę i prowadzi do jej przedwczesnego przetarcia.
Naprawa i wymiana serwa hamulcowego
Naprawy serwa hamulcowego powinny zostać dokonywane wyłącznie w takich przypadkach, gdy zawory lub membrana zostały delikatnie uszkodzone. Dlatego należy korzystać wyłącznie z oryginalnych części zamiennych. Gdy korzystamy z części uniwersalnych, należy dodatkowo sprawdzić ich pełną kompatybilność.
Jeśli obudowa jest pęknięta lub posiada znaczne uszkodzenia, część musi zostać wymieniona.
Przed demontażem uszkodzonej części powinieneś zgasić silnik. Dla swojej wygody zaleca się umieszczenie auta na podnośniku. Na początku odłącz linkę pedału hamulca od pedału. Jest ona umieszczona pod wałem kierownicy. Uważaj, aby nie uszkodzić okolicznych mechanizmów.
Po tym procesie odkręć mocowania i zdemontuj główny cylinder hamulcowy. Podsumowując, odłącz wąż próżniowy od zaworu. Następnie w pełni zdemontuj uszkodzoną część oraz zamontuj w jej miejsce nowy element.