Koło zamachowe do samochodu
Koło dwumasowe dla
Koło dwumasowe: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę koła zamachowego
Zaleca się rozpocząć inspekcję części testowaniem powierzchni. Żeby zacząć, uruchom silnik i słuchaj. Jeśli przy włączonym biegu neutralnym ze zwiększoną prędkością do maksimum, usłyszysz dźwięk pukania i poczujesz wibracje, koło zamachowe może być wadliwe.
Do dalszej diagnostyki musisz zdemontować część i sprawdzić jej powierzchnię. Często możesz znaleźć plamy o różnych kolorach, wskazujące na przegrzanie koła. Bardzo ważnym jest, żeby dokładnie oszacować lokalizację punktów. Wielokolorowe plamy i przyciemnione obszary na frykcyjnej powierzchni części sugeruje krótkie przegrzanie, ale nie wskazuje na wadę koła zamachowego. Ale jeśli podczas inspekcji zauważysz niebieskie, wyżarzane obszary na zewnętrznej średnicy lub w obszarze mocowania nitów, odbarwienie stron z tyłu, odkryjesz pęknięcia i zadraśnięcia na powierzchni lub cieknący smar, część wymaga wymiany.
Żeby sprawdzić wydajność koła zamachowego wymagane jest specjalne wyposażenie, za pomocą którego możesz oszacować maksymalny kąt skrętu, przestrzeń osiową i promieniową koła zamachowego.
Możesz stwierdzić, że koło zamachowe wymaga sprawdzenia przez następujące symptomy:
- dźwięk drapania przy biegu jałowym, który znika, kiedy pedał sprzęgła jest naciskany;
- pukanie w okolicach przekładni podczas startu silnika;
- wibracje przy przyspieszaniu, zwłaszcza na drugim i trzecim biegu, jak również, kiedy silnik jest wyłączany;
- samochód szarpie, kiedy włączony jest nadbieg.
Przyczyny wad koła zamachowego
Wiele wad koła zamachowego ma miejsce z powodu przegrzania. Stałe działanie przy zwiększonych obciążeniach gorąca może prowadzić do destrukcji separatorów i sprężyn amortyzatorów, jak również pękania pracującej powierzchni części. Poza tym, ekstremalne temperatury może powodować, że smar wewnątrz mechanizmu zacznie się spalać lub wrzeć, co zazwyczaj prowadzi do jego zablokowania i destrukcji łożyska osiowego.
Przegrzewanie się koła zamachowego dzieje się z powodu niestabilnego działania silnika, wad sprzęgła, wad w systemie paliwowym i zapłonu, agresywnego stylu jazdy.
Często wada części powstaje z powodu lekceważenia zaleceń użytkowania samochodu. Na przykład, z powodu nawyku jazdy przy zredukowanych obrotach, nagłej zmiany biegów, zwalniania pedału sprzęgła lub uruchamiania w nadbiegu, mechaniczne obciążenia na kole zamachowym są znacznie zwiększone, co skutkuje w przerwaniu sprężyn amortyzatorów, zniszczeniem łożysk osiowych i separatorów, a czasami nawet powoduje przetarcie się obudowy jednostki. Podobne wady są spowodowane przez niewykwalifikowany tuning silnika, mający na celu zwiększenie jego siły.
Wymiana koła zamachowego
Zaleca się wymieniać dwumasowe koło zamachowe przy każdej rutynowej wymianie sprzęgła, średnio co 180,000 km. Ale jeśli stosujesz się do zaleceń użytkowania, może ono mieć znacznie dłuższą żywotność. Jednomasowe koła zamachowe mają nowet dłuższy okres przydatności.
Procedura instalowania nowej części jest skomplikowana, wymagająca i czasochłonna. Poza tym, wymagane jest specjalne wyposażenie, jak również przywrócenie równowagi części po zainstalowaniu. To dlatego wymiana koła zamachowego jest przeprowadzana w serwisie samochodowym.