Sprzęgło dla samochód

Jak rozpoznać awarię sprzęgła

Przegląd sprzęgła można dokonać w dwóch etapach. Na początku układ należy przetestować przy zgaszonym silniku. Należy wielokrotnie wcisnąć pedał sprzęgła, sprawdzić płynność jego ruchu, a także posłuchać, jaki towarzyszy temu dźwięk. Niespotykane dźwięki, takie jak piszczenie lub stukanie wskazują na awarię. Na tym samym etapie zmierz poziom wciśnięcia pedału sprzęgła. Optymalna wartość powinna wynosić od 130 do 150 mm, w zależności od modelu samochodu. Dokładne wartości wciśnięcia pedału można znaleźć w dokumentacji technicznej pojazdu.

Następny etap to przegląd układu na włączonym silnika na biegu jałowym. Na początku włączyć wsteczny bieg i posłuchaj, jaki towarzyszy temu dźwięk. Nienormalne dźwięki takie jak gruchotanie czy klikanie są dowodem na uszkodzenie wysprzęglika lub tarczy dociskowej sprzęgła. Jeśli nie można wrzucić biegu wstecznego, oznacza to, że części układu są solidnie uszkodzone lub zużyte i wymagają naprawy.

Sprawdź pracę mechanizmu podczas jazdy autem. Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki sprzęgła:

  • silnych wibracjach;
  • szarpania podczas jazdy;
  • niepełnego włączania i wyłączania sprzęgła;
  • niespotykanych dźwiękach.

Przyczyny awarii sprzęgła

Główną przyczyną przedwczesnego zużycia się mechanizmu jest lekceważenie zasad dotyczących prawidłowej jazdy autem, nagłe odpalanie silnika przy wysokich obrotach lub ciągłe trzymanie nogi na pedale sprzęgła w trakcie jazdy. Kiepskiej jakości części lub takie, które służą już długo dłużej niż ich okres użytkowania stają się najczęściej główną przyczyną awarii.

Często awaria sprzęgła jest spowodowana usterkami w mechanizmie sprzęgła. Sprzęgło mechaniczne jest często podatne na uszkodzenia takie jak zerwanie się linki sprzęgła, jej zakleszczenie lub wyciągnięcie, jak i również uszkodzenie jego połączeń. Hydrauliczne siłowniki są podatne na awarię poprzez zatkanie lub wyciek płynu roboczego związanego z uszkodzonymi elementami uszczelniającymi. Zatłuszczenie okładziny wysprzęglika spowodowane jest przez zbyt dużą ilość oleju w wale wejściowym przekładni lub łożysku wału korbowego, jak i również uszkodzone uszczelki w silniku oraz skrzyni biegów.

Na łatwość utrzymania sprzęgła w odpowiedniej formie wpływa jakość jego konserwacji oraz stosowanie się do harmonogramu  prac konserwacyjnych. Nieprawidłowe wyregulowanie poszczególnych elementów układu powoduje często poważne konsekwencje, takie jak utrata kontroli nad pojazdem.

Naprawa i wymiana sprzęgła

Element ten powinien być naprawiony lub wymieniony na stacji serwisowej. Wymiana sprzęgła wymaga następujących kroków:

  • demontażu skrzyni biegów;
  • włożenia wałka centrującego do otworu piasty wysprzęglika;
  • demontażu pokrywy, tarczy dociskowej i wysprzęglika;
  • sprawdzenia, czy na wysprzęgliku nie ma jakichkolwiek pęknięć;
  • dokonaniu przeglądu okładziny ciernej (jeśli główki nitów utonęły w okładzinie ciernej o mniej niż  0.2 cm należy wymienić wysprzęglik);
  • sprawdzeniu stanu zużycia wysprzęglika (nie powinien on przekraczać 0.5 mm, a także nie powinno się zdiagnozować jego wypaczenia);
  • sprawdzeniu stanu koła zamachowego oraz tarczy dociskowej (w razie potrzeby należy je wymienić);
  • wymianie pokrywy i tarczy, jeśli poluzowane są nity mocujące łączenia pomiędzy poszczególnymi częściami lub uszkodzone są pierścienie uszczelniające sprężyny dociskowej sprzęgła;
  • przed wymianą sprzęgła sprawdź luzy wysprzęglika wzdłuż uzębienia wału wejściowego przekładni (jeśli ruch jest utrudniony, element ten należy wymienić lub naprawić);
  • montażu wałka centrującego w uzębieniu tarczy;
  • montażu sprzęgła w kole zamachowym przy pomocy 3 trzpieni centrujących oraz przymocowaniu części na swoje miejsce.
Sprzęgło od najlepszych producentów
Sprzęgło w oryginalnej jakości od SACHS producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od ATE producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od LuK producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od TOPRAN producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od AISIN producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od TEXTAR producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od ASHIKA producent Sprzęgło w oryginalnej jakości od SKF producent
Sprzęgło Topseller
Artykuł №: 6283 000 047
Kupić SACHS Siłownik, sprzęgło 6283 000 047 dla samochódu w niskiej cenie 138,81 PLN
-22%
138,81 PLN
177,96 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Siłownik, sprzęgło | SACHS 6283 000 047
Informacja o towar
  • Parametr: NZ19X42
Na stanie Szczegóły
Kupić A.B.S. Pompa sprzęgła 41453 dla samochódu w niskiej cenie 119,53 PLN
-22%
119,53 PLN
153,24 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Pompa sprzęgła | A.B.S. 41453
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: z przodu
  • żrednica 1/żrednica 2 [mm]: 15,9
  • System hamulcowy: FTE
  • Wymiar gwintu wyjżcie: CLIPPED
  • Materiał: tworzywo sztuczne
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z czujnikiem
  • Ciężar [kg]: 0,19
Na stanie Szczegóły
Kupić A.B.S. Siłownik, sprzęgło 42026 dla samochódu w niskiej cenie 70,76 PLN
-22%
70,76 PLN
90,72 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Siłownik, sprzęgło | A.B.S. 42026
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: z przodu
  • żrednica 1/żrednica 2 [mm]: 19,0
  • System hamulcowy: FTE
  • Liczba otworów do mocowania: 2
  • Rozmiar gwintu 1: CLIPPED
  • Materiał: tworzywo sztuczne
  • Ciężar [kg]: 0,21
Na stanie Szczegóły
Kupić VALEO Zestaw sprzęgła 835035 dla samochódu w niskiej cenie 1150,87 PLN
-22%
1150,87 PLN
1475,48 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Zestaw sprzęgła | VALEO 835035
Informacja o towar
  • średnica zewnętrzna [mm]: 228
  • Ilosć zębów: 28
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z kołem zamachowym, z tarczą sprzęgła, z łożyskiem oporowym
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dociskiem sprzęgła
  • Czężć nowa:
  • Profil piasty: 22,1 x 20,3
  • Ciężar [kg]: 15,6
  • średnica zewnętrzna 1 [mm]: 228
  • Sprzęgło: Przebudowa z koła dwumasowego na koło jednomasowe
  • Moment dokręcenia [Nm]: 60
Na stanie Szczegóły
Kupić LuK Zestaw sprzęgła 618 3096 00 dla samochódu w niskiej cenie 242,95 PLN
-22%
242,95 PLN
311,48 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Zestaw sprzęgła | LuK 618 3096 00
Informacja o towar
  • Średnica [mm]: 180
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z tarczą sprzęgła, z łożyskiem oporowym
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dociskiem sprzęgła
Na stanie Szczegóły
Kupić LuK Koło zamachowe 415 0241 10 dla samochódu w niskiej cenie 1056,24 PLN
-15%
1056,24 PLN
1242,64 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Koło zamachowe | LuK 415 0241 10
Informacja o towar
  • Liczba otworów do mocowania: 6
  • Rodzaj skrzyni biegów: przekładnia mechaniczna
  • Wyposażenie pojazdu: dla pojazdów z manualną skrzynią biegów
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: bez zestawu żrubowego, Koło zamachowe dwumasowe bez tarczki regulującej tarcie
  • Wersja silnika: dla silników z kołem zamachowym dwumasowym
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez łożyska prowadzącego
  • maks. luz pochylenia [mm]: 2,9
  • Maks. kąt przyłożenia [stopień]: 20
  • Liczba zębów (oznaczenie maks. kąta przyłożenia): 6
Na stanie Szczegóły
Kupić VALEO Zestaw sprzęgła 786034 dla samochódu w niskiej cenie 234,97 PLN
-22%
234,97 PLN
301,24 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Zestaw sprzęgła | VALEO 786034
Informacja o towar
  • średnica zewnętrzna [mm]: 190
  • Ilosć zębów: 20
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z tarczą sprzęgła, z łożyskiem oporowym
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dociskiem sprzęgła
  • Czężć nowa:
  • Wersja: CPB
  • Ciężar [kg]: 3,68
  • średnica zewnętrzna 1 [mm]: 182
  • Rodzaj sterowania: Sterowanie przełączaniem cisnienia
  • Siła wyrzutu [N]: 3750
Na stanie Szczegóły
Artykuł №: 837038
Kupić VALEO Zestaw sprzęgła 837038 dla samochódu w niskiej cenie 1592,17 PLN
-22%
1592,17 PLN
2041,24 PLN
w tym 23% VAT, Przesyłka
x Zestaw sprzęgła | VALEO 837038
Informacja o towar
  • Ilosć zębów: 20
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z kołem zamachowym, z zestawem żrubowym, z tarczą sprzęgła, z łożyskiem oporowym
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dociskiem sprzęgła
  • Czężć nowa:
  • Wersja silnika: dla silników z kołem zamachowym dwumasowym
  • Ciężar [kg]: 17,779
  • średnica zewnętrzna 1 [mm]: 235
  • Siła wyrzutu [N]: 6200
  • Moment dokręcenia [Nm]: 30
Na stanie Szczegóły
  • Kontakt
  • Ogólne warunki
  • Polityka prywatności
  • Spółka
  • Płatność
  • DOSTAWA
  • Zwrot towaru
  • Wymiana