
Sprzęgło dla samochód
Części zapasowe do Sprzęgło
Sprzęgło dla
Jak rozpoznać awarię sprzęgła
Przegląd sprzęgła można dokonać w dwóch etapach. Na początku układ należy przetestować przy zgaszonym silniku. Należy wielokrotnie wcisnąć pedał sprzęgła, sprawdzić płynność jego ruchu, a także posłuchać, jaki towarzyszy temu dźwięk. Niespotykane dźwięki, takie jak piszczenie lub stukanie wskazują na awarię. Na tym samym etapie zmierz poziom wciśnięcia pedału sprzęgła. Optymalna wartość powinna wynosić od 130 do 150 mm, w zależności od modelu samochodu. Dokładne wartości wciśnięcia pedału można znaleźć w dokumentacji technicznej pojazdu.
Następny etap to przegląd układu na włączonym silnika na biegu jałowym. Na początku włączyć wsteczny bieg i posłuchaj, jaki towarzyszy temu dźwięk. Nienormalne dźwięki takie jak gruchotanie czy klikanie są dowodem na uszkodzenie wysprzęglika lub tarczy dociskowej sprzęgła. Jeśli nie można wrzucić biegu wstecznego, oznacza to, że części układu są solidnie uszkodzone lub zużyte i wymagają naprawy.
Sprawdź pracę mechanizmu podczas jazdy autem. Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki sprzęgła:
- silnych wibracjach;
- szarpania podczas jazdy;
- niepełnego włączania i wyłączania sprzęgła;
- niespotykanych dźwiękach.
Przyczyny awarii sprzęgła
Główną przyczyną przedwczesnego zużycia się mechanizmu jest lekceważenie zasad dotyczących prawidłowej jazdy autem, nagłe odpalanie silnika przy wysokich obrotach lub ciągłe trzymanie nogi na pedale sprzęgła w trakcie jazdy. Kiepskiej jakości części lub takie, które służą już długo dłużej niż ich okres użytkowania stają się najczęściej główną przyczyną awarii.
Często awaria sprzęgła jest spowodowana usterkami w mechanizmie sprzęgła. Sprzęgło mechaniczne jest często podatne na uszkodzenia takie jak zerwanie się linki sprzęgła, jej zakleszczenie lub wyciągnięcie, jak i również uszkodzenie jego połączeń. Hydrauliczne siłowniki są podatne na awarię poprzez zatkanie lub wyciek płynu roboczego związanego z uszkodzonymi elementami uszczelniającymi. Zatłuszczenie okładziny wysprzęglika spowodowane jest przez zbyt dużą ilość oleju w wale wejściowym przekładni lub łożysku wału korbowego, jak i również uszkodzone uszczelki w silniku oraz skrzyni biegów.
Na łatwość utrzymania sprzęgła w odpowiedniej formie wpływa jakość jego konserwacji oraz stosowanie się do harmonogramu prac konserwacyjnych. Nieprawidłowe wyregulowanie poszczególnych elementów układu powoduje często poważne konsekwencje, takie jak utrata kontroli nad pojazdem.
Naprawa i wymiana sprzęgła
Element ten powinien być naprawiony lub wymieniony na stacji serwisowej. Wymiana sprzęgła wymaga następujących kroków:
- demontażu skrzyni biegów;
- włożenia wałka centrującego do otworu piasty wysprzęglika;
- demontażu pokrywy, tarczy dociskowej i wysprzęglika;
- sprawdzenia, czy na wysprzęgliku nie ma jakichkolwiek pęknięć;
- dokonaniu przeglądu okładziny ciernej (jeśli główki nitów utonęły w okładzinie ciernej o mniej niż 0.2 cm należy wymienić wysprzęglik);
- sprawdzeniu stanu zużycia wysprzęglika (nie powinien on przekraczać 0.5 mm, a także nie powinno się zdiagnozować jego wypaczenia);
- sprawdzeniu stanu koła zamachowego oraz tarczy dociskowej (w razie potrzeby należy je wymienić);
- wymianie pokrywy i tarczy, jeśli poluzowane są nity mocujące łączenia pomiędzy poszczególnymi częściami lub uszkodzone są pierścienie uszczelniające sprężyny dociskowej sprzęgła;
- przed wymianą sprzęgła sprawdź luzy wysprzęglika wzdłuż uzębienia wału wejściowego przekładni (jeśli ruch jest utrudniony, element ten należy wymienić lub naprawić);
- montażu wałka centrującego w uzębieniu tarczy;
- montażu sprzęgła w kole zamachowym przy pomocy 3 trzpieni centrujących oraz przymocowaniu części na swoje miejsce.