Drążek kierowniczy do samochodu
Drążek kierowniczy poprzeczny dla
Drążek kierowniczy poprzeczny: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarię drążka kierowniczego
Drążek kierowniczy powinien podlegać przeglądowi na stacji serwisowej lub samodzielnej diagnostyce przy pomocy drugiej osoby. Początkowa diagnostyka części składa się z sprawdzenia integralności osłon ochronnych, przegubów i końcówek. Pojazd jest podniesiony za pomocą podnośnika samochodowego, dzięki czemu możliwy jest przegląd części. Nie powinna mieć ona na swoje powierzchni pęknięć oraz innych uszkodzeń.
Jeśli nie zdiagnozujemy żadnych wizualnych oznak zużycia, należy dokonać następnego etapu przeglądu drążka kierowniczego. Będziesz w tym celu potrzebować pomocy drugiej osoby. Jedna osoba kręci kierownicą, a druga powinna monitorować zachowanie drążka kierowniczego będąc w kanale warsztatowym. Prawidłowo pracujący drążek porusza się gładko i cicho, a wadliwy – wytwarza niespotykane dotąd dźwięki. Na tym etapie niezbędne jest sprawdzenie rozmiaru szczeliny w przegubie kulowym. Dopuszczalna szczelina posiada rozmiar 2 mm.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki drążka kierowniczego:
- brak reakcji kół na ruchy kierownicy;
- przechylenie pojazdy w trakcie hamowania lub podczas pokonywania zakrętów;
- stukania w okolicach drążka kierowniczego;
- niespotykane dotąd dźwięki w czasie przyspieszania, hamowania oraz jazdy po drogach o kiepskiej nawierzchni;
- trzymaniu kierownicy przez dłuższy czas w tej samej pozycji podczas pokonywania zakrętów towarzyszą wibracje kół.
Przyczyny awarii drążka kierowniczego
Przyczyną uszkodzenia mechanicznego drążka kierowniczego jest agresywny styl jazdy, a w szczególności przejeżdżanie przez dziury w drodze przy zachowaniu wysokiej prędkości.
Powszechnymi usterkami tej części jest zużycie lub zabrudzenie przegubów. Przyczyną może być kiepska jakość elementu, a także korzystanie z kiepskie jakości smarów, jak i również ich całkowity brak. Powierzchnia śruby końcówki drążka kierowniczego może być uszkodzona wskutek nieprawidłowego montażu.
Korozja drążka kierowniczego jest spowodowana utratą integralności osłony ochronnej, a także ingerencją brudu i wody wewnątrz przegubu.
Naprawa i wymiana drążka kierowniczego
W czasie naprawy drążka kierowniczego należy także wymienić osłony przeciwpyłowe oraz uszkodzone końcówki drążka kierowniczego, gdyż nie są one zdatne do naprawy.
W czasie wymiany części postępuj zgodnie z poniższymi procedurami:
- zaciągnij hamulec ręczny;
- włóż kliny pod tylne koła;
- podnieś samochód przy pomocy podnośnika;
- wyciągnij sworznie blokujące, a następnie odkręć nakrętkę mocującą drążek kierowniczy;
- wypchnij przegub kulowy ze zwrotnicy wahacza;
- odegnij końcówki podkładki blokującej;
- wymień element;
- powtórz wszystkie kroki w odwrotnej kolejności.