Wróć
Kraj
Wróć
Moje samochody
-
Części zamienne do Twojego samochodu
Jak rozpoznać awarie czujnika temperatury oleju
Przede wszystkim powinieneś sprawdzić, czy styki nie zostały uszkodzone oraz, czy czujniki zostały umieszczone poprawnie w całym układzie. Następnie zmierz ciśnienie i opór za pomocą manometru i omomierza. Pierwsza wartość przy silniku pracującym na niskich obrotach powinna wynosić około 2 bary. Wraz ze wzrostem obrotów silnika do 5 tysięcy, ciśnienie może wzrosnąć nawet do 6 barów.
Elektryczny opór części zmienia się wraz z jej ogrzaniem. Gdy temperatura oleju wynosi 0 stopni Celsjusza, opór musi być na poziomie 5-7 kiloomów. Maksymalnie dopuszczalna temperatura oleju silnikowego wynosi 120 stopni Celsjusza. Przy takiej wartości opór czujnika musi wynosić w granicach 150-220 omów. Przy wyższej temperaturze olej straci swoje właściwości.
Czujnik temperatury oleju jest poddawany przeglądowi wraz z ramami czasowymi regularnego przeglądu układu smarowania silnika. Aby wszystko działało w pełni sprawnie, przegląd odbywa się po każdokrotnym przejechaniu 50 000 – 70 000 kilometrów.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki czujnik temperatury oleju:
Przyczyny awarii czujnika temperatury oleju
Element ten pracuje w ciężkich warunkach, stale będąc pod wpływem działania oleju, wysokiej temperatury, wilgoci oraz innych szkodliwych czynników. Gumowe części są wyjątkowo wrażliwe na takie szkodliwe środowisko. Z tego powodu zużycie lub przetarcie uszczelek to jedna z najczęstszych awarii czujnika temperatury oleju, która prowadzi do utraty szczelności otworu mocującego, w którym jest on zamontowany. W rezultacie powoduje to znaczące obniżenie się poziomu oleju oraz usterki związane ze zwiększonym ścieraniem się i przegrzewaniem się poszczególnych części silnika.
Czasami cześć ulega awarii wskutek błędnego podłączenia przewodów. Kiepskie połączenie złączy oraz zacisku powoduje wahania napięcia i może stać się przyczyną stopienia się izolacji, przepięć oraz zlepieniem się styków. Błędy w pracy czujnika mogą być spowodowane niestabilnym napięciem, dlatego zaleca się wyłączenie otwartego obwodu przez wymianą urządzenia. W niektórych przypadkach awaria części jest spowodowana przez przepalony termistor. Zazwyczaj jest to związane z korzystaniem z kiepskiej jakości części.
Zdarza się także, że czujnik temperatury oleju psuje się wskutek intensywnego działania sił pochodzących z wypadku drogowego lub przejechania przez przeszkodę. W tych przypadkach prace naprawcze nie będą związane wyłącznie z wymianą czujnika: zazwyczaj wymagana jest również wymiana miski olejowej.
Wymiana czujnika temperatury oleju
Wadliwa część nie jest zdatna do naprawy ze względu na specjalne cechy termistora. Zazwyczaj dana część znajduje się w dolnej części skrzyni korbowej miski olejowej, niemniej jednak lokalizacja czujnika temperatury oleju powinna zostać określona w dokumentacji technicznej pojazdu.
Aby rozpocząć wymianę czujnika należy wybrać oryginalny lub całkowicie kompatybilny czujnik. Upewnij się, że jest on odpowiednich rozmiarów. Spuść olej, zdemontuj uszkodzoną część, a następnie zamontuj nowy, działający czujnik oraz uszczelnij jego łączenia. Ważne jest, aby sprawdzić, czy przewody są prawidłowo połączone i pracują prawidłowo.