
Pasek Rozrządu dla samochód
Pasy zębate dla
Pasy zębate: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarie zestawu paska rozrządu
Na początku dokonaj diagnostyki dźwiękowej, która obejmuje uważne słuchanie odgłosów z okolic paska rozrządu w czasie jego pracy. Awarie przejawiają się grzechotaniem, stukanie, zgrzytaniem i klikaniem. Jeśli słychać niespotykane dotąd dźwięki, dokonaj przeglądu paska rozrządu oraz sąsiadujących elementów.
W czasie dokonywania przeglądu zwróć uwagę na stan powierzchni roboczej paska. Nie powinna mieć ona jakichkolwiek pęknięć, zadziorów, przetartych miejsc lub śladów oleju, a jego boki i zęby nie powinny mieć na swojej powierzchni jakichkolwiek przecięć, wgłębień i otarć.
W przypadku widocznych awarii, usterki wałków przejawiają się luzem lub hałasem w momencie, gdy są ręcznie obracane.
Regularny przegląd części powinien być dokonany po każdokrotnym przejechaniu 50 000 – 75 000 kilometrów. Wielu właścicieli samochodów powierza diagnostykę stacji serwisowej, gdyż w celu uzyskania dostępu do paska rozrządu należy zdemontować wiele elementów układu.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki zestawu paska rozrządu:
- wydech staje się czarniawy;
- w czasie pracy silnik zbyt mocno wibruje;
- w czasie pracy słychać silny hałas pochodzący z okolic mechanizmu rozrządu;
- zakłócenie rozrządu zaworowego;
- zmniejszona moc silnika.
Przyczyny awarii zestawu paska rozrządu
Przedwczesna awaria zestawu paska rozrządu może być spowodowana wieloma przyczynami. Jedną z nich jest nieprawidłowy montaż paska, który skraca okres użytkowania elementów. Nieprzestrzeganie zaleceń producenta w związku z dokręceniem mocowań skutkuje przesunięcie wałków. Mocowania mogą także być nieprawidłowo dokręcone w momencie, gdy naprawa jest dokonywana na zbyt gorącym lub zbyt zimnym silniku.
Utrata szczelności uszczelek silnika skutkuje często ingerencją smaru na pasek. Materiał, z którego wykonany jest pasek, jest wrażliwy na olej, przez co szybko ulega uszkodzeniu. Brak dopasowania pokrywy ochronnej paska rozrządu może być przyczyną przedostawania się ciał obcych do wnętrza mechanizmu, co z kolei prowadzi do uszkodzenia paska.
Wymiana zestawu paska rozrządu
Awaria paska rozrządu jest usuwana poprzez jego wymianę. Nawet, jeśli element wygląda normalnie, zaleca się jego wymianę zgodnie z harmonogramem, a zatem po każdokrotnym przejechaniu 60 000 – 90 000 kilometrów. Zauważ, że pasek rozrządu powinien zostać wymieniony wraz z innymi częściami koła zębatego rozrządu, a w szczególności wałkami.
Zestaw paska rozrządu może zostać wymieniony na stacji serwisowej lub samodzielnie. Większość właścicieli samochodów woli powierzenie wymiany specjalistom ze stacji serwisowej ze względu na wysoki stopień skomplikowania prac związanych z wymianą zestawu paska rozrządu.