
Zawieszenie dla samochód
Części zapasowe do Zawieszenie
Zawieszenie osi dla
Jak rozpoznać awarie napędu osiowego i łańcuchowego
Stan danego elementu powinien być sprawdzany po każdokrotnym przejechaniu 50 000 – 75 000 kilometrów. Aby ocenić stan napędu osiowego i łańcuchowego potrzebujesz niewielkiej ilości swojego czasu wolnego, kanału warsztatowego, podnośnika lub lewarka. Twoim pierwszym zadaniem jest dokonanie przeglądu miejsc, w których części są ze sobą połączone. Upewnij się, że elementy są ściśle ze sobą połączone, sprawdź poziom ich swobodnego ruchu. Ważne jest, aby upewnić się, że obudowa tylnej osi (w przypadku samochodów posiadających napęd na tylne koła) była wystarczająca nasmarowana. Jeśli posiadasz samochód z napędem na przednie koła, sprawdź smarowanie przedniej osi oraz mechanizmu różnicowego. Jeśli znalazłeś jakiekolwiek ślady wycieku na osi lub mechanizmie różnicowym, wyeliminuj wszelkie szczeliny, a następnie nie zapomnij o uzupełnieniu oleju.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki napędu osiowego i łańcuchowego:
- zwiększone wibracje podwozia samochodu;
- wyciek z mechanizmu różnicowego;
- pojawienie się niespotykanych dotąd dźwięków przy wysokich obrotach silnika;
- częste przegrzewanie się obudowy;
- trudności w ruchu wałków osi podczas pokonywania zakrętów;
- zauważalne odkształcenie osi oraz jej elementów.
Przyczyny awarii napędu osiowego i łańcuchowego
Najczęstszą przyczyną awarii napędu osiowego i łańcuchowego jest agresywny styl jazdy. Ostro wciskanie pedału sprzęgła, nagłe hamowanie, przejeżdżanie z dużą prędkością przez dziury i progi zwalniające – to wszystko prowadzi nie tylko do zwiększonych mechanicznych obciążeń tych elementów, ale i także do pogorszenia właściwości roboczych smaru. Z powodu braku oleju lub pogorszenia się jego skuteczności, powierzchnie robocze stykających się elementów szybciej ulegają zużyciu. Zużycie się uszczelek, uszczelek olejowych lub brak terminowej konserwacji układu może doprowadzić do tych samych konsekwencji. Olej w obudowie powinien być wymieniany po każdokrotnym przejechaniu 6 000 – 12 000 kilometrów, w zależności od warunków roboczych. Od czasu do czasu należy także sprawdzić poziom dokręcenia mocowań oraz ustawić luz osiowy łożysk tocznych.
Częsta jazda po drogach o kiepskiej nawierzchni może powodować uszkodzenia mechaniczne – odpryski, pęknięcia i odkształcenia spowodowane uderzeniem kamieniami lub przejechaniem przez przeszkodę; i ciągłe przechowywanie pojazdu na zewnątrz może skutkować pojawieniem się i zwiększeniem korozji.
Czasami przyczyną awarii tej jednostki jest montaż kiepskiej jakości części. Na przykład, korzystanie z zawodnych łożysk może prowadzić do zakleszczania się osi napędowej lub zmiany ustawienia mechanizmu różnicowego, a także ich uszkodzenie.
Naprawa i wymiana napędu osiowego i łańcuchowego
Zarówno prace naprawcze, jak wymiana elementów tego systemu powinna zostać powierzona wyłącznie profesjonalistom. Pragniemy zauważyć, że przekładnie należy wymieniać parami, aby uniknąć nierównomiernego zużywania się oraz dalszych awarii całego podzespołu. Aby wymienić mechanizm różnicowy musisz skorzystać ze specjalnego sprzętu, który jest dostępny wyłącznie na stacji serwisowej. Wymiana osi powinna zostać dokonana wyłącznie w przypadku, gdy zdiagnozuje się jej pęknięcia lub korozję.