
Śruby do felg do samochodu
Śruby do kół dla
Śruby do kół: przydatne informacje
Jak rozpoznać wady śrub i nakrętek kół
Sprawdzanie połączeń nie wymaga specjalnej wiedzy ani wyposażenia. Oszacowanie stanu części samemu jest łatwe. Wystarczy odkręcić części, sprawdzić je, a potem sprawdzić, czy nie ma wad w miejscach montażu. Nawet nieznaczne uszkodzenie główki śruby lub gwinta wskazuje na potrzebę wymiany połączeń. Po tym, sprawdź powierzchnię części pod względem rdzy i obecności odpowiedniego smaru.
Oznaki wad śrub i nakrętek kół
- dźwięk szlifowania słyszalny od strony kół podczas jazdy lub hamowania;
- ślizganie się gniazda napędu przy próbie odkręcenia połączenia;
- trzeszczące i piszczące dźwięki słyszalne przy odkręcaniu nakrętek lub śrub;
- trudność w usunięciu części;
- zawodne połączenia części.
Przyczyny wad śrub i nakrętek kół
Najpopularniejszą przyczyną awarii połączeń kół jest nieprawidłowy moment obrotowy. Nadmierne obracanie podczas instalacji może doprowadzić do szkody gwintowanego połączenia, przełamania śrub lub gwoździ oraz ich obracanie się w miejscu w piaście koła; z kolei niewystarczające obrócenie może skończyć się deformacją połączeń, ich zniszczeniem lub udzkoszeniem ich lokalizacji. W obu przypadkach ryzyko wypadku jest bardzo wysokie, jako że koła mogą odczepić się podczas jazdy.
Awaria części jest często spowodowana, na przykład, wyborem nieprawidłowych połączeń, kiedy standardowe tarcze kół są wymieniane na te ze stopu. Zbyt krótkie śruby nie mogą zapewnić niezawodnego przymocowania koła, a zbyt długie mogą dotykać i uszkadzać części mechanizmu hamulcowego. Poza tym, jeśli kształt części nie pasuje do lokalizacji, połączenia rozluźniają się z czasem.
Do smarowania śrub i nakrętek kół, używaj specjalnych produktów, które są odporne na wysokie temperatury i czyszczenie. Jeśli zignorujesz te rekomendacje, gwintowane złącza mogą się zablokować z powodu rdzy. Także brak smaru zwiększa ryzyko zdzierania powierzchni części.
Naprawa śrub i nakrętek kół
Odnowienie śrub kół i nakrętek jest ograniczone do oczyszczania ich z brudu, kurzu, rdzy i do smarowania ich specjalnym środkiem. Nigdy nie obcinaj gwintów i nigdy nie odcinaj uszkodzonych gwintowanych końcówek części.
Żeby zredukować ryzyko zablokowania i zapchania się części, używaj odpornych na ciepło smarów do serwisowania. Nakłada się je jedynie na gwintowane części śrub i nakrętek kół.
Wymiana śrub i nakrętek kół
Wymiana śrub i nakrętek kół jest łatwa. Żeby to zrobić, stosuj się do następujących kroków:
- rozluźnij połączenia kół;
- podnieś pojazd używając lewarka;
- odkręć nakrętki i śruby;
- sprawdź, czy miejsca montażu nie są uszkodzone;
- nałóż smar na gwintowane powierzchnie części i wkręć je;
- obniż pojazd, po czym zaciśnij połączenia ruchem obrotowym wyszczególnionym w technicznej dokumentacji pojazdu.
Jeśli jedna śruba lub nakrętka jest wymieniana, zawsze upewnij się, że nie jest inna od tych, które są już zainstalowane. Przy wymianie wszystkich połączeń, stosuj się do diagramu wyszczególnionego w technicznej dokumentacji pojazdu. To zapewni prawidłowe pozycjonowanie koła i jego dopasowanie do powierzchni tarczy hamulcowej.