Pompa paliwa do samochodu
Elektryczna pompa paliwa dla
Elektryczna pompa paliwa: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarię pompy paliwowej
W przypadku pośrednich oznak awarii pompy paliwowej należy sprawdzić jej ciśnienie. Na początku odłącz bezpiecznik pompy i odpal silnik na biegu jałowym. Odczyty są pobierane dopiero w momencie, gdy silnik zgaśnie z powodu braku paliwa. Główne ciśnienie pompy powinno być na poziomie 2.5-4 MPa. Osiągnięcie tej wartości nie powinno zabrać więcej niż dwie sekundy.
Jeśli ciśnienie jest mierzone przy prędkości silnika pracującego na biegu jałowym, igła miernika ciśnieniowego nie powinna się zbytnio ruszać. W przeciwnym razie pompa jest zatkana.
Poziom ciśnienia powinien zostać także po wyłączeniu zapłonu. Spadające ciśnienie to dowód nieprawidłowej pracy zaworu zwrotnego pompy lub dekompresji systemu.
Ilość paliwa przepływającego przez wtryskiwacze powinna być regularnie sprawdzana. Aby tego dokonać, odłącz przewód paliwowy i wylej paliwo z pompy do naczynia pomiarowego. Dokumentacja techniczna pojazdu zawiera informacje dotyczące ilości przepływającego paliwa przez pompę na minutę.
Aby rozwiązać problemy z przewodami, podłącz woltomierz. Optymalne napięcie powinno wynosić 12 V. Może być one zmierzone poprzez podłączenie styków do lampy o napięciu 12 V.
Jeśli pompa nie odpowiada, sprawdź przewody oraz bezpiecznik.
Jeśli korzystamy z wysokiej jakości paliwa, pompa paliwowa będzie pracowała średnio przez okres od 2 do 5 lat. Innymi słowy, pompa powinna być wymieniona po każdokrotnym przejechaniu 200 000 kilometrów.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki pompy paliwowej:
- utrata mocy silnika;
- niespotykane dotąd odgłosy dobiegające z okolic silnika w trakcie jego pracy;
- zmniejszenie ciśnienia w układzie paliwowym;
- problemy z odpaleniem silnika;
- podczas wciśnięcia pedału gazu pojazd bardzo powoli nabiera prędkości;
- uszkodzenie mechaniczne;
- pompa jest zatkana lub uszkodzona;
- nieprawidłowa praca regulatora ciśnienia;
- wadliwy przekaźnik pompy paliwowej;
- przepięcia lub awaria przewodów;
- zużycie części.
Przyczyny awarii pompy paliwowej
Przyczyna awarii pompy paliwowej może być związana z wieloma czynnikami. Najczęstszą przyczyną jest korzystanie z niskiej jakości paliwa. Korzystanie z paliwa z dodatkiem żelaza i żywic skutkuje uszkodzeniem pompy paliwowej oraz przyspieszonym kształtowaniem się osadu na jej powierzchni. Wszystko to powoduje awarie pompy paliwowej.
Zakleszczanie się poszczególnych części pompy może być spowodowane kumulowaniem się brudu uwięzionego wewnątrz układu w czasie dostarczania paliwa lub utratą integralności. Aby przedłużyć okres użytkowania pompy paliwowej ważne jest stałe monitorowanie czystości zbiornika paliwa. Korzystanie z zatkanych i uszkodzonych filtrów powoduje zwiększenie obciążenia pompy paliwowej, a co za tym idzie, jej przedwczesnej awarii.
Wiele awarii pompy paliwowej jest spowodowanych przez korzystanie z niski poziom paliwa. Ze względu na brak paliwa do wnętrza układu paliwowego przedostaje się powietrze, powodując uszkodzenie jej elementów. Poza tym w czasie deszczowej pogody wewnątrz pustego zbiornika paliwa skrapla się woda. Jest ona niebezpieczna nie tylko ze względu na przyspieszoną korozję zbiornika. Zbierając się w jego wnętrzu woda wymywa warstwę smaru z powierzchni zbiornika, powodując zwiększone tarcie oraz przegrzewanie się. W czasie okresu zimowego zwiększone jest przez to ryzyko zamarznięcia.
Wymiana i naprawa pompy paliwowej
Naprawa pozwala wyłącznie na usunięcie zabrudzenia pompy. W celu jej wyczyszczenia usuń siateczkę ochronną i wyczyść brud przy pomocy specjalnego środka czyszczącego. Należy także wyczyścić wtryskiwacze.
Jeśli pompa paliwowa posiada uszkodzenie mechaniczne to powinna być natychmiastowo wymieniona.