Pierścień ABS do samochodu
Koronka abs dla
Koronka abs: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę pierścienia ABS
Żeby oszacować stan części, musisz podnieść samochód za pomocą podnośnika i zbadać pierścień, wolno obracając kołem. Pęknięcia, pokruszone ząbki rdza, luźne przymocowanie części do powierzchni montażu, odczepienie się taśmy magnetycznej wskazują na awarię.
Możesz zauważyć, że pierścień ABS potrzebuje diagnostyki przez następujące oznaki:
- światła odpowiadających wskaźników są włączone na tablicy rozdzielczej;
- samochód wpada w poślizg podczas hamowania;
- duży wysiłek jest wymagany, żeby kręcić kierownicą;
- skuteczność hamulców, zwłaszcza na mokrej drodze lub żwirze, znacznie się zmniejszyła.
Przyczyny wad pierścienia ABS
Czujnik pierścienia ABS jest umiejscowiony pod spodem pojazdu i jest stale narażony na brud, wilgoć, chemikalia. Z czasem metal, z którego część jest wyprodukowana, zostaje osłabiony i pierścień może pęknąć. Poza tym, część jest bardzo skłonna do korozji. Pod agresywnym wpływem środowiska, taśma magnetyczna może się zetrzeć z pierścieni impulsowych.
Częsta jazda po niskiej jakości drogach może także być powodem uszkodzenia. Przedostanie się żwiru lub uderzanie o przeszkody może spowodować wypaczenie lub przerwanie pierścienia.
Czasami wady części powstają wskutek błędów podczas instalacji. Zwłaszcza, pierścień może się przełamać, jeśli nałożono zbyt dużo siły na przegub homokinetyczny lub przy nadmiernym przegrzaniu. Nieostrożne działanie przy usuwaniu osłony przegubu homokinetycznego może mieć podobny efekt.
Przedwczesne zniszczenie pierścienia ABS może być spowodowane wadami innych części zawieszenia. Na przykład, nadmierne zużycie łożyska koła, któremu towarzyszy krzywizna kół, prowadzi do zmniejszenia prześwitu pomiędzy czujnikiem i pierścieniem. Z czasem części zaczynają się o siebie ocierać i to powoduje awarię.
Wymiana pierścienia ABS
Możesz przeprowadzić instalację nowej części zarówno w serwisie samochodowym, jak i samodzielnie. Złożoność pracy i procedura wymiany zależą od lokalizacji części i budowy pojazdu. Jeśli pojazd jest wyposażony w pierścień wbudowany w łożysko koła, wówczas najprawdopodobniej musisz wymienić cały układ. Jeśli część jest zamontowana na przegubie homokinetycznym, musisz otworzyć dostęp do zewnętrznej części przegubu. Do tego, zdemontuj koło, usuń zacisk hamulcowy, odłącz rozpórkę amortyzatora, wyciągnij przegub homokinetyczny z piasty po odkręceniu odpowiednich mocowań, a potem ostrożnie wybij pierścień z układu. Przed zainstalowaniem nowej części, miejsce montażu musi być oczyszczone z brudu i rdzy, następnie nasmarowane, a sama część powinna być podgrzana, żeby ułatwić instalację.
Jeśli nie masz odpowiedniego doświadczenia, najlepiej jest zgłosić się do specjalistów po pomoc. Przy samodzielnej wymianie części stosuj się do instrukcji producenta pojazdu.