![Kupić tanio oryginalne Piasta koła tylnego i przedniego, tylnego lewy prawy, przedniego lewy prawy](https://scdn.autoteiledirekt.de/catalog/categories/500x500/95.png)
Piasta koła do samochodu
Piasta łożyska dla
Piasta łożyska: przydatne informacje
Jak rozpoznać awarie piasty koła
Dość trudno zdiagnozować we wczesnym jeszcze etapie awarię tej części. W tym celu będziesz potrzebował specjalistycznego sprzętu, który jest dostępny na stacji serwisowej. Aby samodzielnie zdiagnozować awarię, postępuj zgodnie z następującymi krokami:
- przyspiesz samochodem do 50 km/h i skręcaj nim z jednej strony na drugą. Usłyszysz charakterystyczne szumienie, jeśli przednie piasty koła są uszkodzone. Zwiększony poziom hałasu podczas pokonywania zakrętów wskazuje na uszkodzenie lewego łożyska. Jeśli szum zwiększa się wraz ze skrętem autem w lewo, konieczna jest wymiana prawego łożyska.
- aby sprawdzić tylne piasty koła pod kątem awarii, podnieś auto przy pomocy podnośnika, a następnie własnoręcznie wpraw w ruch koła samochodu. Ich wibracje i luzy wskażą na uszkodzenie piasty.
- dotknij tarcze po zatrzymaniu auta. Jeśli są ciepłe to piasty koła są prawdopodobnie zepsute.
Po następujących oznakach możesz stwierdzić konieczność diagnostyki piasty koła:
- pogorszone przyspieszanie autem;
- przegrzewanie się tarczy;
- dobiegające stukania i odgłosy z okolic zawieszenia w trakcie jazdy;
- głośne szumienie słyszalne podczas pokonywania zakrętów.
Przyczyny awarii piasty koła
Najbardziej podatnym na awarie elementem piasty jest jej łożysko. Częstym powodem jego uszkodzenia jest przedarcie uszczelki, która służy nie tylko jako ochrona wewnętrznych elementów piasty przed ingerencją wilgoci czy brudu, ale i także podtrzymuje smar w swoim wnętrzu. Z tego powodu podczas jej uszkodzenia zwiększa się ścieranie powierzchni roboczych łożyska. Korzystanie z niskiej jakości lub nieodpowiedniego materiału smarnego prowadzi do podobnych konsekwencji.
Przedwczesne uszkodzenie łożyska piasty może być także spowodowane jego nieprawidłowym montażem, na przykład, zbyt mocnym lub słabym dokręceniem, a także niewyregulowanym prześwitem.
Agresywny styl jazdy to kolejny czynnik powodujący destrukcyjne działanie na piastę koła: jazda przed dziury oraz pokonywanie zakrętów przy zachowaniu dużej prędkości, przejeżdżanie przez głębokie kałuże i zanieczyszczenia, ostre ruszanie i hamowanie powoduje odkształcenie się korpusu piasty i może prowadzić do pęknięcia zewnętrznego lub wewnętrznego koszyka łożyskowego. W celu przedłużenia żywotności tej części nie zaleca się jazdy autem w warunkach dużych obciążeń.
Piasta sama z siebie psuje się dużo częściej. Przyczyną takich awarii, jak korozja gniazda mocującego łożysko lub otworów mocujących śruby koła są zazwyczaj spowodowane przez nieprzestrzeganie warunków roboczych pojazdu lub przez korzystanie z części, które są niekompatybilne z wymaganiami technicznymi samochodu.
Naprawa i wymiana piasty koła
Dla pojazdów, które zostały wyprodukowane przed rokiem 2000 okres żywotności piasty koła wynosi do 400 000 przejechanych kilometrów, a dla modeli nowszych – co najmniej 100 000 kilometrów. Gdy elementy piasty koła są znacząco zużyte, część musi zostać całkowicie wymieniona. W tym celu będziesz potrzebować podnośnika, zestawu kluczy i śrubokrętów. Jeśli montowane są nowe łożyska piasty koła to w celu demontażu starych będziesz potrzebował dłuta i młotka. Jeśli część jest zbyt mocno zaciśnięta, może być zdemontowana wyłącznie przy pomocy wybijak przesuwnego. Wymianę piasty koła najlepiej jest dokonać przy pomocy profesjonalisty.