
Tuleje belki do samochodu
Tuleja tylnej belki dla
Tuleja tylnej belki: przydatne informacje
Jak rozpoznać wadę tulei tylnej belki
Żeby zdeterminować poziom zużycia części, po pierwsze ostrożnie sprawdź tylne koła samochodu. Jeśli zauważysz, że koła nie są wyrównane, a były wcześniej, może to oznaczać, że tuleje uległy awarii.
Bardziej dokładna diagnostyka wymaga zamontowania pojazdu na szybie kontrolnym, usunięcia tulei i sprawdzenia ich po uprzednim oczyszczeniu ich z brudu. Jeśli pęknięcia, przetarcia, delaminacja lub inne uszkodzenia są obecne na gumowej powierzchni, jest to dowód na to, że tuleja jest wadliwa i trzeba ją wymienić.
Możesz stwierdzić, że tuleje tylnej belki wymagają diagnostyki przez następujące oznaki:
- Pojawienie się skrzypiącego i pukającego dźwięku w zawieszeniu podczas jazdy po niskiej jakości powierzchniach;
- Pogorszenie sterowności pojazdu, opóźniona reakcja na prowadzenie, niestabilność przy zakrętach;
- Nierówne zużycie opon.
Przyczyny wad tulei tylnej belki
Jednym z powodów, dla których części mogą potrzebować wymiany jest koniec ich żywotności. Tuleje tylnej belki są całkiem niezawodnymi częściami, ich okres przydatności jest do 100,000 km przebiegu. Jednakże, agresywna jazda i używanie pojazdu na niskiej jakości drogach znacznie redukuje żywotność części.
Jakość instalowanych części odgrywa ważną rolę. Jeśli jej gumowe elementy są wykonane z niedopasowanego materiału, zniszczy się znacznie szybciej, a część będzie trzeba wymienić.
Wymiana tulei tylnej belki
Proces wymiany części jest całkiem czasochłonny; poza tym, wymaga specjalnego narzędzia do usuwania, zatem najlepiej jest go zlecić profesjonalistom w serwisie samochodowym. Jednakże, z odpowiednimi zdolnościami i wyposażeniem, wymiana może zostać wykonana niezależnie. Algorytm wymiany tulei tylnej belki może być, jak następuje:
- Zamontuj pojazd na rampie lub szybie kontrolnym, upewnij się, że jest nieruchomy.
- Żeby ułatwić pracę, podnieś tył pojazdu lewarkiem i usuń tylne koła. Jeśli masz dostęp do podnośnika auta, lewarek nie będzie konieczny.
- Odłącz pręt regulatora hamulców (po lewo) od tylnej belki. Żeby to zrobić, usuń zacisk mocujący, potem przesuń na bok przewód hamulca ręcznego (po prawo).
- Używając klucza do nakrętek, odkręć nakrętki śruby, która łączy tylną belkę i wspornik.
- Podnieś tył samochodu lewarkiem, potem opuść w dół otwór belki.
- Włóż wcześniej przygotowany drewniany bloczek pomiędzy belkę i nadwozie, żeby belka była poniżej otworu, a potem wyciśnij tuleję, używając specjalnego narzędzia usuwającego.
- Oczyść lokalizację części z brudu, kurzu, śladów korozji, nasmaruj ją specjalnym smarem lub roztworem mydła, po czym wciśnij nową tuleję, używając narzędzia do usuwania. Nie używaj tłustego smaru lub oleju silnikowego, jako że te substancje niszczą strukturę gumowych elementów na tulei z biegiem czasu.
- Złóż części w odwrotnej kolejności. Zaciśnij śruby nowych tulei po zdjęciu samochodu z lewarka.
- Wyrównaj koła.
Zaleca się zawsze wymieniać tuleje parami, jako że podczas działania części są narażone na jednakowe obciążenia. W dodatku, powinno się pamiętać, że algorytm dla przedniej belki jest inny niż dla tylnej belki. Niuanse procedury wymiany tulei także zależą od modelu pojazdu, dlatego upewnij się, że przeczytałeś techniczną dokumentację twojego pojazdu przed przystąpieniem do pracy.