
Belka skrętna do samochodu
Belka zawieszenia dla
Belka zawieszenia: przydatne informacje
Jak rozpoznać wady szkieletu nadwozia
Niezależne oszacowanie stanu szkieletu nadwozia może być tylko powierzchowne dzięki wizualnej inspekcji. Zauważalne uszkodzenia, wypaczenia, pęknięcia, korozja, rozluźnienie połączeń wskazują na konieczność naprawy lub wymiany szkieletu. Bardziej wszechstronna inspekcja wymaga użycia specjalnego wyposażenia i może być wykonana jedynie w serwisie samochodowym.
Możesz stwierdzić, że szkielet nadwozia musi być zdiagnozowany przez następujące oznaki:
- prawidłowe wyrównanie kół jest niemożliwe;
- drzwi zamykają się z trudnością;
- zwiększone przerwy pomiędzy częściami nadwozia;
- podczas jazdy pojazd ciągnie na jedną stronę;
- opony zużywają się przedwcześnie lub nierówno;
- fałdy ukształtowały się na podłodze pojazdu;
- tuleje stabilizatora są luźne.
Przyczyny wad szkieletu nadwozia
Pęknięcia, złamania i wypaczenia szkieletu nadwozia są spowodowane intensywnym uderzeniem podczas kolizji. Podobne konsekwencje mają miejsce, gdy koła wjeżdżają do głębokiej dziury, co jest szczególnie niebezpieczne podczas szybkiej jazdy. Zazwyczaj, deformacja belki oś, ramieni i ramy pomocniczej dzieje się w tym samym czasie.
W komercyjnych pojazdach, przyczyną skrzywienia szkieletu może być częsty transport nadmiernie dużych ładunków lub ich nieprawidłowa dystrybucja. Ryzyko uszkodzenia części zwiększa się, jeśli samochód jest używany w warunkach terenowych. Jazda po niskiej jakości powierzchni może powodować rozluźnienie nit połączeń. Złamanie szkieletu może być spowodowane niestosowaniem się do zasad holowania.
Całkiem częstą wadą szkieletu nadwozia jest korozja. Najczęściej pojawia się, kiedy samochód jest przechowywany na zewnątrz, jak również gdy małe wady pokrywy farby są eliminowane z opóźnieniem lub lekceważone.
Naprawa szkieletu nadwozia
Naprawa szkieletu może jedynie być przeprowadzana w serwisie samochodowym na specjalnej maszynie. Specjalne hydrauliczne wieże pociągowe z wydajnością ciągnięcia w wysokości 10 ton i większą, hydrauliczne wypycharki i inne typy wyposażone są używane do prostowania szkieletu. Wstępne obliczenie sił, które zostaną nałożone i kierunku ciągnięcia jest wykonywane z pomocą specjalnego programu komputerowego.
Pęknięcia w szkielecie są naprawiane za pomocą spawania łat. Naprawa jest przeprowadzana przy użyciu takiej samej metody przy naprawie bardzo zardzewiałych obszarów.
Jeśli poziom korozji jest niewielki, uszkodzone punkty są oczyszczane, ich powierzchnia jest pokrywana specjalnym rozpuszczalnikiem, po czym nakładana jest baza i farba.
Wymiana szkieletu nadwozia
Co do zasady, po pierwsze, wszystkie możliwości, żeby wyeliminować wady szkielety za pomocą naprawy są rozważane, jako że wymiana jest bardzo pracochłonna i droga, a w niektórych krajach wymaga rejestracji w odpowiednich instytucjach. W kursie diagnostyki, profesjonalni mechanicy mogą zdeterminować, czy instalacja nowego szkieletu jest wskazana. Zazwyczaj tego typu prace są przeprowadzane jedynie w ekstremalnych przypadkach, ale jeśli zajdzie taka konieczność, wymiana może być przeprowadzona jedynie w serwisie samochodowym.